ښوونځی

                                                                           زموږدښوونځی اوعمومي سړک ترمنځ يوه لويه وياله وه ، چې له اوبو ډکه وه اوپه سريې واړه دلرګيوپلونه وو . داپلونه دومره خراب وو ، چې خلک به په سختۍ او ويرې سره ورباندې تيريدل . .  پلارمې راسره و او ﻻس نيولی يې  ښوونځي ته ورسولم . زمالپاره دښوونځي لومړی ورځ وه که څه هم ښوونځی څوورځې دمخه پيل شوی  وخو زه دناروغۍ له امله ،  څوورځې  وروسته ښوونځي ته راوستل شوم  .                                                                                      ښوونځي ته په ننوتوسره لوی اونامنظمه ، په خاموخښتوجوړدهليزپيل کيده ، چې دچت تيرونه يې  کاږه شوي  وو . دهليزباندې اوبه شيندل شوې وې اوخاورين بوی  ترسږمو کيده  . دتياره دهليزپه پای کې بياروښنايي څرګنده شوه اوانګړته  دوتو ﻻرترسترګوکېده  . دښوونځي  انګړ هم دومره لوی نه واو چاپيره يې دوه پوړيزه ودانۍ ، چې ټولې په خاموخښتواودخټوپه پڅخو جوړې شوي وې راتاو وې  .  پلارمې په دوهم چت کې ټولګی ته نيغ بوتلم لکه ، چې له پخوانه ورته معلوم  و . دټولګي دروازه يې وټکوله اوښوونکې سره ترروغبړ وروسته يې ورته وويل ، چې زما زوی په دې ټولګي کې دی  . ښوونکې ماته اشاره وکړه ، چې کښېنم .  ماله پلارنه وغوښتل ، چې دی هم ماسره پاتې شي ، که ماهرڅومره ټينګارهم وکړخوپلار مې ونه منله اوراسره پاتې نشو . په ټولګي کې ، چې  کېناستم له ښوونکې پرته ټولوهمصنفيانو مخونه راواړول اوپه ځيرځيريې  راکتل يوڅوتنه مې دځان په شان کوچني په کې وليدل .  لږه شيبه وروسته  ښوونکې په لوړاواز غږ کړ : څه سيل دی  ، خره لنګه شوې که پيشو ؟ ددې خبرې په اوريدوسره ټولوپخوانی حالت غوره کړ اوښوونکې دکتاب په لوستلوپيل وکړ . ژبه يې  راته نااشناغوندې وه خواشناکلمې مې په کې اوريدلې . ښوونکې يوه يوه کلمه  لوسته اونوروبه ورپسې  تکرارولې  . په دې وخت کې ماته هم موقع په ﻻس راغله ، چې خپل چاپيريال وپېژنم . ښوونکې ته مې وکتل  پرشونډيوتيزلبسرين له ورايه ترسترګوکېده  . زماخولومړی ځل و ،چې يوه ښځه مې په جرابواولمنه کې  وليده .جرابې يې نازکې اودپوستکي رنګ درلود اوپښو ته يې يوډول ځلاورکوله . له اوله خوپه دې پوه شوی هم نه وم ،چې جرابې يې اغوستي دي .  په ﻻس کې يې يوۀ تانده شنه  لښته هم نيولې وه   اودميزترشاکښيناستله   او په لوړاوازبه يې يوه يوه کلمه لوسته اوموږبه ورپسې تکرارولې . دسبق ويلوپه لړکې مې يوځل بياجرابوته پام شواوځليدونکي پوستکي وزمه رنګ ته مې په ځيرسره وکتل خوسبق مې بياهم تکرارولو. لږوخت نه وتيرشوی ، چې ښوونکې له خپله ځايه پاڅيده اوپه ګرځيدوشوه . زموږ له کتاره ، چې تيرېده نودوه درې تنوماشومانوزماپه ګډون ،  دلښتې خوندوڅکلو . ډېرسوخت يې درلود ،ماويل که غومبسې وچيچلم . يوه شيبه وروسته ښوونکې دکتاب لوستل بندکړل او سمدﻻسه يې ماته اشاره وکړه ، چې سبق تکرارکړه . يودوه کلمې مات اوګوډې مې نه وي لوستې ، چې بياغومبسې وچيچيلم . زماپه شمول بيايوڅوتنولښتې وخوړې . په ټولګي کې ټول له ويرې ارام ناست وو اويوازې دښوونکې اوامروته به غوږ وو . وخت ډېرپڅ روان و ، هره شيبه راته ډېره اوږده شوه اوورځ راته کال شو .کور مې يادشواوارمان مې وکړ . څو شيبې وروسته دزنګ اواز راغی اوورسره جوخت په ښوونځي کې شوراوزوږ هم پيل شو . زموږ ښوونکې هم له ټولګي بهرشوه اوټول هلکان هم بهرته په منډوشول . زه هم ډېرخوشاله شوم او په منډه مې کورته ځان ورسولو . په سبابياپه نه زړۀ ښوونځي ته راغلم . څنګه  چې  ټولګي ته راننوتم ، نوهمصنفيانوراپورې وخندل ، چې ولې پرون په تفريح کې کورته تښتيدلی وم؟ !  ټولوراته وويل ، چې ښوونکې به ﻻر دروښيي . پرونۍ لښتې رايادې شوې له ځان سره مې پرېکړه وکړه ،  مخکې تردې چې ښوونکې راشي کورته ځان ورسوه . زه دجګيدوپه حال کې وم ، چې راننوته . حاضري يې په تخرګ کې نيولې وه او حاضري يې واخيسته . ترحاضرۍوروسته يې ماته غږکړ ، چې وړاندې ورشم اوله دوه غټوهلکانونه يې غوښتنه  وکړه ، چې مادميزپه سرڅملوي اوپښې مې لوڅې کړي دښوونکې په وينا ښه يې قفايي  کړم . په دې ورځې خوڅه بل شانته لښتې وې ، لکه بمبرې (ډمبرې ) غومبسې ،چې چيچلی وم  . ډير سوخت يې درلود زماژړا اوفريادهم څه ځای ونه نيولو . په دې ورځ يې نورونه وهلم اوددرس پوښتنه  هم رانه ونشوه . بيازنګ ووهل شو اوبياشور اوزوږ شو ، په ښوونځي کې منډې رامنډې شوې  . زه دمنډونه وم اوپه کراره ګوډ ګوډ په نوروپسې روان شوم ،چې دوی څه کول ماپه ځيرسره څارل  . ټول هلکان دښوونځي انګړته ووتل اوپه کانتين باندې داسې  بيروبارشولکه مچۍ چې په ټمبوکي کې سره ټولې شي  . ځينوله کورنونه له ځانه سره خواړه راوړي وو اوپه خوړلويې لګياشول . ځينې نوروهلکانو له يوبل سره لوبې کولې اويابه يې غېږې نيولې  . په دې مهال به کوم ښوونکی که  ورباندې برابرشو ، نوکړس به يې ورنه پورته کړ . په ښوونځي کې يوازې دښوونکيووهل ټکول نه وو، بلکې لويوهلکانوبه هم له ځانه کشران   ډبول . هرکوچني به هڅه کوله له ځانه مشرسره مخامخ نه شي  . داخوﻻپرېږده دښوونځي چپړاسي هم په وهلوکې پوره مهارت درلود اوزده کوونکوبه ورنه سترګه کوله  . دسرمعلم په هکله به زه څه ووايم  ،هغه خوسرمعلم وکه نه  . سم دځنګله قانون جاري و . په دې ښوونځي کې مې ، چې کوم شی ډېرخوښ شوهغه درخصتي زنګ و اوپه اوريدوسره مې دردونه هيرشول اوکورته په بيړه وﻻړم . مورته مې دښوونکې له ظلمه شکايت وکړ ، په ښه ويلوسره يې خبره راخلاصه کړه . داسې معلوميده ، چې داټول منل شوي دودونه وو . خو مور مې زماپه تنکيوپښو  زخمونه نه وو ،ليدلي اوکه نه څه خوبه يې کړي وای .  بياسباشواوبايدښوونځي ته تللی وای ما پلارته وويل : _  زه ښوونځي ته نور نه ځم ! _  نه داسې نه کيږي ښوونځي ته به ځې  ! _ خوهلته  ښوونکې ټوله ورځ ما وهي . _ خير دی بچو بيازه يوه ورځ ښوونځي ته درځم اوورته وبه وايم  ، چې نوردې ونه وهي . له کوره بيادښوونځي په لور په نه زړۀ روان شوم  . له ځان سره مې سوچ کولو ، چې څنګه له ښوونځي ته تګ نه ځان بچ کړم . رايادشول ، چې زموږکورسره نږدې يوکور اباديږي ، چې يوازې ديوالونه يې رسيدلي او اوس څوک نورپه کې کارنه کوي . داځای مې دځان لپاره دامن سيمه وګڼله  . شاوخوا مې وکتل څوک نه وواو کورته وردننه شوم . دکورپه انګړکې راز راز توکي پراته وو . يوځای شګې ډمبارشوي وې اوبل ځای خاورې اوبل ځای هم تيږې پرتې وې . خپل دڅرمنې بکس ، چې تت نصواري رنګ يې درلود له اوږې ښکته کړ . ﻻنوی واو لمريې رنګ نه واړولی . ځان ته مې دناستې ځای وکوت ، شګې په نظرښې راغلې اوکيناستم . ځان له پاره د مشخولتياپه فکرشوم  ، په دې وخت کې مې دخاورې ډنبارته پام شو داسې راته ښکاره شوې لکه تپې اوپه سريې يوڅوشنه شوي بوټي  داسې معلوميدل لکه ځنګل  . سرپه سرپرتې تيږي هم راته غرونه شول . ميږي مې وليدل ، چې تلونکي اوراتلونکي کتارونه  يې جوړکړي وو ، بالکل يې دغرونوپه منځ کې تلونکوموټرو ته ورته وو . کله ناکله به يونيم سولي (بمبيرک ) هم راپيدا شو ، چې چورلکه به يې راياده کړه او ـ ـ ـ ـ ـ يوماشوم تربالغ انسان  ډېرتخيل لري او هرځای ، چې ځان  ازاد اوخوشاله  احساس کړي نوله يوه کوچني ځای نه  پراخه نړۍ جوړولی  شي .   نه پوهيږم ، چې زه به څومره دخيال په ټال کې زنګيدلی وم ، ترڅوچې دخوب څپوپه ځان کې رانغښتی يم .  کلک بيده شوی وم اوهغه وخت مې  سترګې وغړيدې ، چې مافکروکړ چې څوک مې خوځوي . ډېروخت تيرشوی و . مازيګری و خومافکر کولو، چې سهاردی . دديوال په سريوه اوګوبۍ   (کشکره ،عککه ) ناسته وه اواواز يې کولو . مااوريدلي و ، چې کارغان توردي اوبدخبرونه راوړي اوسپينې مرغۍ ښه زيري   راوړي . داخونيمه توره وه اونيمه سپينه . ورو ورو په دې پوه شوم ، چې زه چيرته  يم . اوس ترټولو سخته دا وه ، چې څه مهال دی وخت دی اوکه ناوخته . څه وخت زه بايدکورته ستون شم  . دکورپه لوري روان شوم ، مورمې دکورپه دروازه کې وﻻړه وه اوﻻره يې څارله  . زماپه ليدوسره يې غيږرانه ګډه کړه اوسمدﻻسه يې وپوښتل : _ پلار دڅه شو ؟ _ ماخونه دی ليدلی ! خيردی ، څوک به ورپسې ورليږم خودادخدای فضل دی ، چې ته روغ اوجوړيې  . زه له ځانه سره خوشاله شوم سره له دې ،  چې دوی دښوونځي نه زماپه تېښته پوه شوي بيا يې هم ماته څه ونه ويل  . يوه شيبه وروسته مې پلارله ماماسره راستون شواوزماپه ليدوډېرخوښ شو . مورمې له پلاره وپوښتل : _ په زلزله کې څومره زده کوونکي مړه شوي ؟ پلارمې وويل : _ هغه څوک به زمادزوی په شان بختوروي ، چې له داسې ښوونځي نه سالم وتلی وي  ! نن څولسيزې وروسته زه بياهم داخبره تکراروم ، چې هغه به بختوروي ، چې له داسې  ښوونځيواومدرسو نه ، چې بنسټونه يې کاږه دي  سالم ووځي !!!                                                                     جرمني 31.08.2007