نخبه ها در حوزه قضا !

 
افغانستان سرزمین نخبه ها و افتخار آفرینان است، تاریخ اینکشور شاهد حضور نخبه گانی است که هربار با یاد آوری اسم و شهرت شان ثمره موثر تلاش ها و افتخارات شانرا به چشم سر مشاهده و آنرا گرامی می خوانیم، افغانستان شخصیت های بی شماری ، چهره ها و بزرگان متعددی را در بخش های مختلف ، در حوزه های مختلف و در رشته ها ومیادین جنگ در دامن خود پرورش داد، اگر قرار باشد نام ها و شهرت هریک از فرزندان نخبه کشورم را یاد کنم و بنویسم روز ها وشب های زیادی طول خواهد کشید، اینجا صرف از گذشته نیک وشهرت مردمی تمام رفته گان  نیک نام  کشورم بطور کلی به نیکویی و قدر دانی یاد می کنم و به روان پاک شان درود می فرستم و می گویم افتخار آفرینان حقیقی شما بودید پیروز و جاودان باد نام نشان تان.
افغانستان امروز و نخبه های زنده و در قید حیات ، کادر های علمی روشنگران و روشنفکران عصر جدید نیز باب وصفحه ی جدیدی را در تاریخ باز کرده است و نسل های بعدی را با تلاش ها ودست آورد های شان در حوزه های مختلف تخصصی بشارت می دهند وبرای بقای تخصص شان از خون دل وعرق ریزی های شباروزی شان حکایات گران قیمت علمی را بجامی گذارند.
میخواهم در حوزه قضا وڅارنوالي ستاره ی درخشان ، مرد با دانش ومربی با اقتدار، مدیر و استاد بی بدیل ، وکیل و څارنوال موفق ، دعوت گر و دین دوست ، شخصیت پاک وصاحب عزت فرزند امین و دلسوز سرزمینم را به حضور عزیزان و دوست داران ، اعضای خانواده قضا وڅارنوالی به معرفی بگیرم، البته فراموش نشود که نخبه گان کشور تاج معرفت و هویت زرین کشور ما اند وباید به دیده های قدر به انان و موجودیت منور شان نگریست. این بزرگ مرد و شخصیت علمی و کادر موفق کشور محترم الحاج محمد کریم امیرزوی هستند.
الحاج محمدکریم امیرزوی درسال  1350 خورشیدی در یک خانواده متوسط کارگر در منطقه بریکوت دهمزنگ مربوط ناحیه سوم شهرکابل دیده به جهان گشود و در سال 1368 خورشیدی از صنف دوازدهم به سویه عالی از لیسه عالی غازی فارغ ومتعاقب آن از دروس تحصیلات عالی خویش را به سویه لسانس حقوق در پوهنځی حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون کابل رشته قضاء و څارنوالی  به اتمام رسانید. در سال 1373 به حیث آمر تحریرات محکمه تقرر حاصل نمود، بعداً درسال 1375 به حیث مدیر عرایض ستره محکمه مقرر ومدت شش سال درین پست اجرای وظیفه نمود.سپس در سال 1380 به حیث مدیر عمومی عرایض تقرر و الی سال 1384 در همان پست اجرای وظیفه نموده و بعداً در نیمه سال 1384 در بست اول به حیث رئیس دفتر قاضی القضات تقرر حاصل نمود. بعداً در سال 1386 به حیث رئیس دفتر مشاوریت ارشد ریاست جمهوری درامور دینی وقومی مقرر والی سال 1388 درهمان بست اجرای وظیفه نمود. سپس از وظیفه دولتی منفصل و در اواخر سال 1388 عضویت انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان را حاصل وعمـــــلاً مدت چهارسال به صفت وکیل مدافع اجرای وظیفه نمود.که همزمان با وظایف وکالت  رئیس کمیته دفاع از حقوق رسانه ها در انجمن نیز ایفای وظیفه نموده واولین بنیان گذار دفاع از حقوق رسانه ها ودست اندرکاران رسانه ئی در کشور محسوب می گردد. علاوتاً از سال 1388 بدینسو مشاور حقوقی در شرکت های تجارتی خدمت نموده است. اقای امیروزی در سال 1386 به مقصد ادای فریضه حج عازم بیت الله الحرام گردیده ولله الحمد مناسک حج را به پایه اکمال رسانید. ایشان از سال 1388 بدینسو به حیث استاد در پوهنځی های حقوق و شرعیات پوهنتون های خصوصی دعوت، باختر، موسسه تحصیلات عالی آریانا، شفاء ، ملی و کاروان در ایام بعد از وقت رسمی اجرای وظیفه نموده  . فعلاً از مدت دوسال بدینسو به صفت استاد و آمرعلمی  درمرکز ستاژ حقوقی افغانستان  ایفای وظیفه می نمایند.
اقای امیرزوی در مدت خدمت و مسولیت ها همواره کوشیده اند تا وظایف شانرا بطور باید شاید در مطابقت به قوانین  انجام داده در خدمت خلق الله باشند که دقیقا همین ویژه گی در ایشان سبب رشد و مردم داری شان در جامعه گردیده است. کار کردن در دوایر دولتی در حوزه های حقوقی و یا قضایی بدون شک کار ساده و آسان نبوده  باریک بینی و مسولیت های دینی  مواردی را تشکیل می دهد تا صاحب فن ومسلک در انجام آن هر آینه خداوند را حاضر و انجام ماموریت را بر بنای آموزه های دینی و اخلاقی به عنوان مکارم مسلکی و خاص مورد عمل قرار داده رضایت الله در نخست و بنده گان الله را بعدآ فراهم نماید. این چنین مسولیت پذیری تقوی و پاکی تام وکامل میطلبد که در وجود ایشان این گهرناب اسلامی به عنوان زیور و تاج زرین دیده می شد.
کار فعالیت اقای امیرزوی در حوازه قضا به عنوان سوابق کاری چنید بر شمرده می شود که هر کدام آن مسولیت های بزرگی بوده و انجام آن بدون کمک الله ممکن نبود که اینگونه اند:
مدت 13 سال در ارگان قضاء در وظایف ذیل:

  • مدیر عرایض
  • مدیر عمومی عرایض
  • مدیر دارالانشاء شورایعالی ستره محکمه
  • رئیس دفتر مقام ستره محکمه
مدت 4 سال در اداره امور و دارالانشای شورای وزیران.
مدت محدود به صفت مشاور حقوقی اداره نورم و استندرد افغانستان.
مدت 4 سال  وکالت دفاع و رئیس کمیته دفاع از حقوق رسانه های افغانستان ودر پهلوی وظایف دولتی ووکالت دفاع به حیث  استاد درپوهنځی های حقوق وشرعیات  پوهنتون های خصوصی ومشاورحقوقی شرکت های تجارتی.
مدت (3) سال به حیث استاد و همچنان آمر علمی و سرپرست مرکز ملی آموزش حقوقی پوهنتون کابل.
همچنان در برنامه ها و ورکشاپ های آموزشی حقوقی مانند محکمه تمثیلی حقوق رسانه ها،  مطالعه طرز سلوک وکلاء، آموزش حقوق به ژورنالستان، مطالعه قضایای مدنی، تجارتی وجزائی برای محصلین وفارغان پوهنحی های حقوق وشرعیات به صفت مربی وآموزگار اشتراک و برای تربیه اولاد وطن همیشه وقت مصروف خدمت بوده است.
اقای امیرزوی در کنار این مسولیت های که ذکر گردید دست به اقدامات خیلی مهم و بی بدیل زده یعنی کار های مهمی در بخش تالیفات را نیز انجام داده اند، که این اقدام ایشان از اهمیت به سزای در حوزه حقوق برخوردار است ، نوشته کتب و تحلیل دوسیه های قضایی ، کار ساده نیست وهرکه به این امر به زودی وارد شده نمی تواند ، مگر اینکه فکر آینده  را برای نسل جدید در ذهن داشته باشد، خوشبختانه این بخش فعالیت های ایشان شامل موارد ذیل می باشد:
تألیفات: کتاب های ذیل:
  • کتاب «مطالعه وتحلیل دوسیه های قضائی درقضایای مدنی»
  • کتاب« مطالعه وتحلیل  دوسیه های قضائی در قضایای تجارتی»
  • کتاب« مطالعه وتحلیل دوسیه های قضائی در قضایای جزائی»
  • کتاب« قضایای مختوم مدنی»
  • مقالات حقوقی در مجله قضاء ، مجله وکالت و جریده الاسلام.
  • مطالعه طرز سلوک وکلای مدافع افغانستان درحال چاپ
در عین حالا اقای امیرزوی چند بارمورد شفقت و تمجید مقامات عالیرتبه دولتی قرار گرفته و مدال ها، تقدیر نامه های مختلفی را بدست آورده اند، شخصیت علمی و دانشمند فاضل کشور اقای امیرزوی ،  صاحب کمال  ودرک قوی از اوضاع و احوال کشور بوده هرآن با تلاش های عمیق برای دریافت راه حل های مناسب و شامل حال برای کشور و هموطنانش بوده تلاش می نمایید تا این هدف بزرگ ملی را در عمل به اجرا بگزارند، افغانستان با داشتن کادر های علمی و مسلکی و فرزندان رشید وخیر چون اقای امیرزوی افتخار می کند ، امید واریم زمینه خدمت و فعالیت را برای همچون نخبه در رده های بلند دولتی مساعد  گردد تا باشد نسل جوان کشور از تجارب و آموزه های گرانبهای و قیمتی ایشان  بطور مسلکی و علمی مستفید شوند،
در پایان برای موفقیت های هرچه بیشتر اقای امیرزوی در امورات کاری دست دعا بلند کرده از خدای بزرگ توفیقات مزید و خدمت بی آلایش مردم ، و رسیده گی به آموزش فرزندان وطن را خواسته امورزندگی شانرا باخیر وبرکات و حمایت الله خواهانم.
 
تهیه کننده:
عبدالغفار کامیاب