پیش‌کسوت و چهره شناخته شده رشته مشت زنی

الحاج ماستر منقوش الدین ”نسیمی” بنیان‌گذار و رییس فدراسیون ورزشی پوهنتون های کشور ۳۸ سال قبل از امروز در شهر کابل به کاروان هستی پیوست.

آقای نسیمی از کودکی به ورزش علاقمند بود، آن را دوست داشت و علم دوست هم بود. وی از لیسه عبدالغفور احمدی فارغ گردیده و تحصیلات عالی خویش را تا مقطع ماستری در تربیت بدنی به اتمام رسانیده است.

محترم نسیمی در ایام نوجوانی که ده سال سن داشت ورزش را در رشته تکواندو آغاز و برای سه سال تحت نظر استاد شیر محمد رفاه تمرین می کرد. بعد از آن به ورزش مشت زنی علاقمند شد آن‌هم وقتی که به مشت زن ها نگاه می‌کرد که با متانت و استواری مشت می‌زنند. او نخستین الفبای مشت زنی را از استاد فیض محمد کارمند، رستم کارمند، نثار احمد قاریزاده و استاد معروف رغبت آموخته است.

موصوف با زحمات شبانه روزی اش و توجه اساتید خویش توانست در سن ده سالگی عضویت تیم ملی نوجوانان و در سن هفده سالگی عضویت تیم ملی را بدست بیاورد. 
آقای نسیمی در وزن های مختلف چون 60,64,69 و 75 کیلو گرام قهرمانی خود را حفظ نموده است.

وی می‌گوید تا سال 1394 هشتاد شش مسابقه داخلی و خارجی انجام داده که، با موفقیت بیشترین مدال های طلا، نقره و برنز را در سطح ملی و بین المللی بدست آورده است. نسیمی در سال 1394 حمید رحیمی یکی از بوکسران حرفه یی را چلنج داد اما به دلایل نا معلوم مسابقه صورت نگرفت.

وی به بیش از ۷۵ کشور جهان سفرهای ورزشی نموده وتجارب بی شمار را کسب نموده است.

محترم ماستر نسیمی برای چند بار لقب ستاره ورزش را در آسیا و یک بار در جهان بدست آورده است. موصوف به زبان های دری، پشتو و انگلیسی بلدیت و آشنایی دارد.

آقای نسیمی نظر به سعی و تلاش که داشته از سوی زمامداران دولت مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته و مدال غازی امان الله خان را از سوی ریس جمهور سابق جمهوری اسلامی افغانستان حامد کرزی، مدال غازی میر بچه خان را از سوی بابای ملت ظاهر شاه و مدال وزیر اکبر خان را از سوی ریس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی بدست آورده است.

آقای نسیمی بنیان‌گذار المپیک معارف و المپیک محصلان در کشور می‌باشد و این یک دستآورد بزرگ به شمار می آید و یک گام مثبت در راستای رشد و انکشاف ورزش در میان متعلمین و محصلان پنداشته می‌شود.

وی می‌گوید: پس از ایجاد فدراسیون‌ ورزشی پوهنتون‌های افغانستان توانستیم عضویت سازمان جهانی و آسیایی پوهنتون‌های دنیا را بدست آوریم و در رویداد های مختلف آن ها نیز شرکت نمودیم. نسیمی چهار بار بیرق کشور را در سطح جهان به اهتزار آورده و در کارنامه های ورزشی وی ثبت شده است.

در این فدراسیون اکنون ۳۸ رشته ورزشی ثبت و راجستر است و فعالیت دارند. آقای منقوش دستآوردهای خارجی ورزشکاران را که از آدرس فدراسیون ورزشی پوهنتون‌های افغانستان بدست آورده اند چنین بر می شمارد:
ورزشکاران رشته های مشت زنی، اتلتیک، ووشو با اشتراک در رقابت‌های آسیایی و جهانی پوهنتون‌های جهان توانسته اند مدال های طلا،  نقره و برنز را بدست آورند و به کشور افتخار آفرینی کردند.

وی در مورد فعالیت فدراسیون می‌گوید: برای رشد و غنامندی ورزش در میان محصلان پوهنتون‌ها پلان و برنامه های روی دست گرفته شده که برخی از آن‌ها تطبیق گردیده و متباقی نیازمند حمایت مادی ومعنوی مقامات و مسوولان دولتی و سکتور خصوصی می‌باشد.

وی برای جلب حمایت و تشویق جوانان و محصلان به ورزش تورنمنت های ورزشی را در رشته های مشت زنی، پهلوانی، تکواندو، بوکسنگ ، ووشو و اتلتیک میان ورزشکاران پوهنتون‌های دولتی و خصوصی راه اندازی نموده و نتایج مثبت را در پی داشته است.

آقای نسیمی از وزارت تحصیلات عالی می خواهد تا به خاطر ایجاد تیم‌های منتخب ورزشی در رشته های مختلف مانند: فوتبال، والیبال، باسکتبال، مشت زنی، پهلوانی، تکواندو و سایر رشته ها، فدراسیون ورزشی را حمایت مادی و معنوی نمایند.

در این اواخر ورزشکاران، قهرمانان و نماینده‌ های ولایتی رشته مشت زنی از وی تقاضا نموده که، به فدراسیون مشت زنی کشور خود را نامزد نماید. آنان بر این باورست که تجارب ورزشی و مدیریتی آقای نسیمی می تواند مشکلات جاری در فدراسیون را حل و به آن نقطه پایان بگذارد.