فعالیت ها و دستاوردهای پیش کسوت مشهور ادراه ورزش

خیبر عمرخیل فرزند محمد نبی در سال 1358 خورشیدی در یک خانواده متدین، روشنفکر، و ورزش دوست در ولایت لغمان چشم به جهان گشود. وی تحصیلات را الی سویه بکلوريا در قزاقستان و افغانستان به پایان رسانیده و به لسان های دری، پشتو، روسی، قزاقی و اردو آشنايی دارد. استاد خیبر به اداره ورزش کشور خدمات زیاد را انجام داده است و از جمله پیش کسوتان محبوب این اداره نیز محسوب می شود. وی مدتی سر ترینر تیم ملی کیک بوکسنگ افغانستان بود و قهرمانان نام دار را در آن زمان به جامعه ورزشی کشور تقدیم نمود. همچنان وی در رشته پرورش اندام مهارت های زیاد دارد به همین دلیل چند مدت ای به حیث آمر برگزاری مسابقات پروش اندام ایفای وظیفه نموده و در این رشته نیز قهرمانان و مربیان را تربیه کرده که فعلاً از طریق ورزش مصدر خدمت به کشور می باشند. 

استاد خیبر چند مدتی ریاست مجتمع های ورزشی را نیز به عهده داشت و چندین مجتمع در آن وقت تاسیس شد که با این عمل ورزش در کشور بیشتر پیشرفت نمود و استعداد های پنهان در ورزش، نمایان شد. وی فعلاً به حیث رييس فدراسیون ورزشی باتوران دود و آرچری افغانستان فعالیت می نماید و در تلاش است که رشته آرچری ( تیر وکمان) را که یکی از بازیهای جالب و تاریخی افغانستان و جهان است شامل مسابقات المپیکی نماید. عمرخیل از اوان کودکی به ورزش علاقه خاص داشت و به طور رسمی ورزش را در روسیه در سال ۱۳۶۸هـ ش تحت نظر مربیان خارجی آغاز نمود و رشته های رزمی و اجتماعی را به شوق و علاقمندی فروان در آن کشور فرا گرفت. 

وی دست آورد های بی شمار دارد و از مسابقات داخلی و خارجی مجموعاً ۲۲ مدال ۷ کپ قهرمانی و ۲ جام اخلاق را بدست آورده هست و ۲۸ بار به حیث نماینده رسمی افغانستان در رویداد های آسیایی و جهانی اشتراک ورزیده و دارای کمربند سیاه دان ۷ کیک بوکسنگ نیز می باشد و در این رشته افتخار داوری ملی و بین المللی را همچنان دارد. آقای عمرخیل از رویداد های داخلی و خارجی به پاس خدمات شايسته به ورزش و مردم افغانستان ده ها تقدیر نامه را اخذ نموده و قابل ذکر است که وی از طرف رئیس جمهور وقت افغانستان آقای کرزی 4 بار مورد  تقدیر قرار گرفته و ۳ بار رئيس جمهور فعلی افغانستان جناب محمد اشرف غنی از کار کرد های ایشان تقدیر و ستایش به عمل آورده و از طرف معاونین ریاست جمهوری و مقامات بلند پایه ی دولتی نیز تحسین شده است. آقای عمرخیل در رشته های رزمی شاگردان موفق و مشهور را تربیه نموده که از آن جمله باز محمد مبارز، احمد ولی هوتک، قیس جسور، دستگیر پنجشیری، روح الله محمدی و غیره می باشند.

 خیبر عمرخیل به سلسله فعالیت های ورزشی ۲۰ کلپ مجهز با ستندرد های جهانی را بخاطر رشد ورزش تا به حال ایجاد نموده که صد ها جوان فعلاً در آن مصروف تمرینات هستند و نیز همرای سائر ورزشکاران در ایجاد کلپ ها همکاری نموده. آقای عمرخیل چندین بار در سیمنار ها و کورس های آموزشی در کشورهای مختلف اشتراک کرده و در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در یونان اوکراین و تایلند تریننگ های خاص را فرا گرفته و به یک عالم تجربه از آن کشورها دوباره به وطن بازگشته و مصدر خدمت به مردم رنجدیده افغانستان شده است. آقای عمرخیل در جریان فعالیت های ورزشی به کشورهای(روسیه، تایلند، یونان، اوکراین، ایتالیا، ترکیه، نیامارک، قزاقستان، فلپین، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، جیجی، داغستان، کوریا،ایران، هند، دبی، قرغزستان، پاکستان، امریکا و غیره سفر نموده و فعلاً در کانادا مصروف تریننگ و تمرینات ورزشی می باشد و تجارب خود را با مربیان و ورزشکاران آن کشور رد و بدل می نماید.
محمد طارق صابر