افغانستان به کمبود مواد غذایی مواجه نخواهد شد

نگرانی های ناشی از ویروس کرونا عامه مردم را وا داشته است تا از کمبود مواد غذایی در صورت انتشار این ویروس و قرنطین شهر ها نگران شوند. روی همین دلیل بازار کشور در چند روز اخیر شاهد بلند رفتن نرخ کالا ها بود که با مداخله حکومت برای کنترول نرخ ها جلو احتکار گرفته شد. باز هم نگرانی ها به حال خود باقی است. ولی دیده میشود که حکومت افغانستان برای رفع کمبودی های مواد خوراکی تدابیر لازم را اتخاذ نموده است. ریس جمهور به دنبال افزایش بهای مواد خوراکی در بازار های کشور دستور توزیع ۲۴ هزار تن گندم از ذخایر استراتیژیک دولتی را به قشر آسیب پذیر صادر کرده است. 

حکومت  به مردم اطمینان میدهد که افغانستان با هیچ گونه کمبود مواد اولیه خوراکی روبه رو نیست و نباید مردم سراسیمه شوند و فریب محتکران و جلابان را بخورند. ریس جمهور در این پیام تصویری خود از مردم خواست که به شایعات کمبود مواد خوراکی در بازار توجه نکنند و به تبلیغات احتکارگران که برای منفعت اقتصادی خود دست به این شایعات زده اند توجه نکنند. چند روز قبل یک بوجی آرد از قیمت میانگین ۱۵۰۰ افغانی ره ۲۸۰۰ افغانی رسید ولی کنترول بازار از سوی حکومت دوباره قیمت یک بوجی آرد را به ۱۵۰۰ افغانی آورد و معاون آرد فروشان کشور همچنان بیان داشت که هم اکنون به هزار تن آرد در شهر وجود دارد و همین گونه در مرز ها به هزار ها تن در حال آمدن به کشور است ما از ناحیه کمبودی آرد هیچ نوع نگرانی نخواهیم داشت و شهروندان کشور نباید شکار احتکارگران شوند.

 در همین حال در ۴۸ ساعت گذشته شش هزار و هفتصد و هشتاد و چهار تن مواد غذایی که شامل آرد، گندم و روغن وغیره مواد ارتزاقی میشود از مرز های شمال وارد کشور شده است.بلند رفتن مواد خوراکی از نگرانی های جدی مردم است که در چند روز اخیر مردم را به تشویش انداخته بود اما دیده میشود که حکومت افغانستان دست به کار شده و در صدد رفع نگرانی های مردم میباشد. 

شاروالی کابل در همکاری با نیرو های امنینی به شدت باراز را تحت کنترول خود دارند و این کنترول در حدی بوده که خیلی از مردم با همکاری پولیس توانسته اند پول های را که دوکانداران در زمان خرید مواد ارتزاقی از آنها زیر نام بلند رفتن نرخ ها گرفته بودند واپس بگیرند. البته که نگرانی های مردم نیز به جای است ولی وقتی تدابیر لازم از سوی حکومت در این مورد گرفته میشود بهتر است مردم بجای تشویق نرخ ها در بازار توصیه های بهداشتی وزارت صحت عامه را مدنظر گرفته و به سلامت خود و خانواده خود توجه کنند تا از انتشار و گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود و همین طور سلامت جامعه خود را نیز مدنظر بگیرند تا مبادا با گسترش این ویروس دستگاه مدیریتی و اداری کشور صدمه بیشتر ببیند.

 از طرف افغانستان خود نیز سالانه تا جای از درک زراعت و تولید مواد ارتزاقی ضروریت های ابتدایی خود را رفع میکند و اگر تولیدات کشور در چنین حالت مدیریت درست شوند بدون شک که میتوانند به رفع بزرگ احتیازات ارتزاقی مردم بپردازند از جانب اگر این ویروس خیلی هم همه گیر شود باز هم بطور کلی تجارت و اقتصاد را از پا در نخواهد آورد و در واقع این ویروس هرگز تمام کره خاکی را فرا نخواهد گرفت و با گرم شدن آب و هوا تا چند ماه دیگر این ویروس از بین خواهد رفت و دستگاه های اقتصادی جهان دوباره فعالتر از گذشته خواهد شد. پس نگرانی ها برای آنچه تا کنون رخ نداده است غیر معقول است و اگر این نگرانی ها بطور جدی مدیریت نشوند میتوانند کشور را بسوی فقر اقتصادی ببرند که جبران آن تا سال های بعد امکان پذیر نخواهد بود هم اکنون از لحاظ اقتصادی کشور در حالت خوبی قرار ندارد و بی ثباتی سیاسی به شدت در این شب و روز بر اوضاع سیاسی کشور حاکم است و اقدامات غیر اخلاقی تجاران میتواند به میزان این بی ثباتی ها و فقر اقتصادی بی افزاید و کشور را بسوی بدبختی ببرد که سال های طول بکشد که یک بدنه نیم بند دیگر شکل بگیرد. 
 
صلح نیز از اولویت های مردم ما است مردم در کنار مبارزه علیه ویروس کرونا باید به مسله صلح نیز توجه جدی داشته باشند و فرصت های بدست آمده در این پروسه نباید قربانی اوضاع کنونی کشور شود و بعداً چنین فرصت دوباره بدست نیاید و اکنون که برای زنده ماندن علیه ویروس مبارزه میکنیم بعداً برای زنده ماندن از مرمی های دشمن و دشمنان افغانستان مبارزه کنیم. مردم افغانستان برای رفع تمامی نگرانی ها خود باید کنار حکومت خود بی ایستن تا مبارزه شان علیه ویروس، احتکار و تمامی موارد نگران کننده نیتجه مثبت بدهد.