نهال‌ شانی راه نجات از بحران آلوده گی هوا

این روزها هوای زمستانی جایش را اندک اندک به گرمای معتدل بهاری می‎بخشد. این تغییر تدریجی حکایت از آمدن فصل بهار دارد که سیمای سپید زمستانی را با لباس سبز آراسته و فردای بهتری را نوید می‎دهد. سبزینه گی بهار و زیبایی فصل طراوت طبیعت زمانی برجسته‎تر از پیش جلوه نمایی نموده و صفحه آن با زیبایی تمام به روی موجودات گشوده می‎شود که انسان به عنوان اشرف مخلوقات و دوستدار زیبایی نیز در بهتر ساختن طبیعت سهم گرفته و هر شخصی در محیط پیرامون خود به نهال‌شانی بپردازد. امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهمتری در زندگی بشر ایفا می‎کنند. 

درختان از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و تکنالوژی را موجب می‎شوند و منابع تأمین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، کوچ، لوازم التحریر (کاغذ، انواع پنسل‌های مختلف) ‌و هزاران محصول دیگر محسوب می‎شوند و از سوی دیگر به منزله ریه‎های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی در تأمین صحت اعضای جامعه را ایفا می‎‏کنند. این مورد اخیر از مورد قبل مهمتر می‎نماید. چرا که به دلیل فعالیت کارخانه های صنعتی و نیز ازدیاد وسایل نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آن‎ها در سطح شهرهای بزرگ آلاینده‎ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر کاربن دای اکساید در هوای شهرها فزونی یافته و صحت افراد را تهدید می‎کند. افزایش هرچه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیجن در هوا را سبب می‎شود و این وضع نامساعد گروه‎های آسیب‎پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالمندان و کودکان را بیشتر تهدید می‎کند. در چنین شرایطی مسأله نهال و نهال‎شانی راه حل مناسبی برای مبارزه با آلودگی‎های مذکور به شمار می‎آید. ایجاد جنگل‎های مصنوعی و فضای سبز در اطراف شهرهای بزرگ به تأسیس کارخانه های تولید اکسیجن شباهت دارد که امروزه در دستور کار شاروالی‎ها در سایر کشورها قرار گرفته است. بدون شک یکی از راهکارهای اساسی برای بیرون آمدن از وضعیت بحرانی محیط زیست به خصوص در شهرها، توسعه نهال‌شانی است. لذا اگر اراده‎ جمعی جهت حفاظت از محیط زیست و سالم‎سازی آن به وجود نیاید و در عمل اجرا نگردد، امکان اینکه بتوانیم یک محیط پاک و مناسب را برای زندگی خود فراهم ساخته و شهرهای خود را به محیط مطلوب جهت زندگی مهیا سازیم.
 
بنابراین، باید این باور را در میان شهروندان کشور ترویج ساخت و نهادینه کرد که بدون بسیج ملی در راستای سرسبزی محیط زیست نمی‎توان به زندگی سالم دست یافت و این امر نیازمند جزم کردن عزم همگانی جهت سرسبزی محیط زیست می‎باشد. امید می‎رود بتوانیم با نهال‎شانی در سراسر کشور به خصوص در محیط‎های شهری، به محیط زیست خود جان دوباره بخشیده و خود و هموطنان خویش را از مرگ تدریجی ناشی از آلودگی محیطی نجات دهیم.

زیرا با غرس یک نهال، امکان فراهم ساختن زمینه‎ مناسب نفس کشیدن را در یک محیط سالم با اکسیجن خالص و انرژی پاک فراهم می‎سازیم. با این حساب می‎توان گفت که درخت خوبی محض است و این موجود زنده بدون اینکه هیچ شری برای انسان داشته باشد شرایط زیستی او را فراهم می‎کند و علاوه بر زیبایی، هوای پاک را برای او به ارمغان می‎آورد.

ما به عنوان انسان‌های مسوول در قبال حیات خویشتن وظیفه داریم تا آگاهی لازم را در رابطه به چگونگی پاک ساختن محیط حیات خویش کسب نماییم و در راستای تحقق محیط سالم هرگونه اقدام لازم را روی دست گیریم. لذا هرکسی در هرجایی‎که حضور و نفوذ دارد، ضمن اینکه به نهال‎شانی اقدام می‎ورزد، نباید اجازه دهد که درختان توسط سودجویان و کسانی که دشمن درخت هستند قطع شوند، چون تمامی ما مسوولیم که از محیط زیست حفاظت نماییم. تردید نباید کرد که محیط زیست نیاز به یاران دلسوز، پاک و بی‎ادعا دارد و میزان همکاری ما در ایام نهال‎شانی نشان‎دهنده رشد شعور و درایت ما می‎باشد؛ اینکه ما تا چه اندازه به زندگی خویش اهمیت داده و نسبت به سلامت خویشتن دلسوز هستیم. برای این کار لازم است تا کودکان ما از سنین پایین با مفاهیم اداره شهر و مدیریت شهری آشنا شوند و در آینده دوستدار شهر شان باشند.

شکی نیست که شهرها جای آلودگی نیست و کودکان ما شهر سالم و هوای پاک می‎خواهند؛ چیزی که متأسفانه این روزها به یک آرزوی محال برای برخی از ساکنان شهری به خصوص پایتخت‎نشینان تبدیل شده است. اما آیا این مهم تنها با اجرای وظیفه ارگانیک از جانب ریاست سرسبزی شاروالی‎ها ممکن خواهد شد؟ بدون شک پاسخ منفی است. زیرا سرسبزی محیط زیست و حفاظت از آن یک رسالت انسانی و مسوولیت همگانی است. متأسفانه در سالیان گذشته شاهد بودیم که چگونه برخی از ساحات شهر با غرص نهال توسط شاروالی سرسبز شد، ولی در نتیجه بی‎پروایی مردم و ساکنان آن نواحی، نهال‎ها به مرور زمان از بین رفتند و شاخه‎های شان طعمه خاک و هوای آلوده گردیدند، یا هم در بسا موارد قطع شدند. لذا اگر اراده‎ جمعی جهت حفاظت از محیط زیست و سالم‎سازی آن به وجود نیاید و در عمل اجرا نگردد، امکان اینکه بتوانیم یک محیط پاک و مناسب را برای زندگی خود فراهم ساخته و شهرهای خود را به محیط مطلوب جهت زندگی مهیا سازیم، بسیار محدود است. از سوی دیگر، مسوولیت ارگان‎های دولتی، نهادهای غیردولتی و به خصوص رسانه‎ها می‎باشد تا ذهنیت مردم را برای  نهال شانی مساعد ساخته و با تشویق آنان با برجسته ساختن برخی از سفارش‎های ملی و دینی به این کار وادار سازند.

بنابراین، باید این باور را در میان شهروندان کشور ترویج ساخت و نهادینه کرد که بدون بسیج ملی در راستای سرسبزی محیط زیست نمی‎توان به زندگی سالم دست یافت و این امر نیازمند جزم کردن عزم همگانی جهت سرسبزی محیط زیست می‎باشد. امید می‎رود بتوانیم با نهال‎شانی در سراسر کشور به خصوص در محیط‎های شهری، به محیط زیست خود جان دوباره بخشیده و خود و هموطنان خویش را از مرگ تدریجی ناشی از آلودگی محیطی نجات دهیم.