زعفران مناسب ترین بدیل کشت کوکنار در افغانستان

زعفران از ادویه ها محصولات محبوب و مرغوب جهان و از جمله گیاهان باارزش به شمار می‌رود که از هر 75 تا 80 کیلوگرام گل، یک کیلوگرام زعفران خشک تولید می‌شود و این گیاه علاوه بر طعم مطبوع فواید دارویی فراوانی دارد.

خوشبختانه کشور عزیزما افغانستان یکی از مناسب ترین نقاط روی زمین برای پرورش زعفران یکی از گرانبها ترین محصولات زراعتی جهان است که تقریباً در بیشتر مناطق افغانستان کشت و کار آن موفق از آب در آمده و دهاقین ما توانسته اند این محصول گرانبها را در زمینه های خویش زرع و رایج نمایند.

به دلیل در آمد خوب و کیفیت عالی این محصول زراعتی شماری از دهاقین در ولایت های گوناگون کشور اکنون درگیر کار و بار آن می باشند.

از این که زعفران در افغانستان و بازارهای جهانی از ارزش بالایی برخوردار است و همین اکنون بهای یک کیلوگرام زعفران افغانستان در بازارهای داخلی حدود 90 هزار افغانی و در بازارهای جهانی حدود 1400دالر امریکایی می باشد.

به اساس آمار های ارایه شده از سوی وزرات زراعت تولید زعفران در سال گذشته میلادی 22 درصد افزایش داشت و در حال حاضر 31 هزار و 220 هکتار زمین در ولایت‌های هرات، فاریاب، کندهار، بلخ، سرپل و فراه زعفران کشت میشود.

آمارهای ارایه شده رسمی میرسانند که از میان 430 تُن زعفران جهان، هم‌ اکنون افغانستان 8.15 تُن (6.3درصد) آن را تولید می ‌کند و پس از ایران و هند، کشور عزیز ما افغانستان جایگاۀ سوم را در جهان گرفته بود که این در واقع افتخار بزرگ برای کشور عزیزما محسوب میشود.

روی همرفته و بر اساس آمارها و ارقام ارایه شده از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان، در سال 2018 میلادی حدود 328 هزار هکتار زمین در مناطق نا امن ولایت های کندهار، ننگرهار، لغمان، کنر، کابل، بلخ، بدخشان، فراه، فاریاب، بادغیس، سمنگان، بغلان و هرات کوکنار کشت میشود که نا امنی ها و حضور جنگجویان مسلح طالب مانع تخریب این مزارع شده‌ است.

با توجه به ارقام و آمار ارایه شده زمین هایی که همین اکنون زیر کشت کونار قرار دارند ده برابر زمین هایی اند که در آن زعفران کشت میشود.هرگاه ما بتوانیم کشت زعفران را به عنوان بدیل کشت کوکنار در زمین هایی که در حال حاضر زیر کشت کوکنار قرار دارند نمائیم از یکسو افغانستان از بدنامی به عنوان عمده ترین تولید کننده تریاک جهان بیرون میشویم و از جانب دیگر درآمد فوق العاده بلند تر از تریاک برای دهاقین و بازرگانان خواهد شد.

باید گفت که در تازه ترین مورد پس از ارزیابی‌های انستیتوت ذایقه که در بلجیم، کیفیت زعفران افغانستان بالاتر از زعفران‌ دیگر نقاط جهان تشخیص داده شده‌ و برای هشتمین ‌بار به‌عنوان با کیفیت ‌ترین زعفران جهان شناخته شد.