
څوک چی خپل نفس په قبضه کښې نه شی
ساتلی ، خپل اندامونه او لاس او پښې په خپل واک کښې نه شي راوستلی او د عدالت او
موازنې تله په لاس کښې نشی ټینګوالی نو هغه کمزوری او ضعیف دی لکه چنګیز ــ هلاکو او داسی نورـ د چا سره
چې د خولې او عمل قوت نه وی څوک چې د یو پیغمبر او یو فیلسوف په شان یا دیو ادیب
او شاعر په رنګ د حیات په سختیو نه شی کامیابیدی او د روح په قوت یا د دماغ په زور
یا د خولی په سحر یا د وینا په طلسم د خلقو په زړونو حکومت نه شی کولی . یعنی د
انسانیت له حقیقی قوت څخه محروم وي نو هغه بیا نورو الاتو او مادي شیانو نه تیښته کوي او د روحانی قوت په
ځای په ظاهری شیانو یعنې تورې او چړې خپل مقصد لاس ته راوړي.
په دی لحاظ زه هغه چاته کمزوری وایم چی په
هغه کښی د انسانی روح او ضمیر پټ قوتونه کمال ته نه وي رسیدلي ـ شعر او شاعری یا
په بله ژبه ادب د انسان د معنوی کمالونو څخه یو لوی او ستر
قوت دی هر څوک چې ددې کمال خاوند ؤ هغه قوی او
بریالی دی او که نه ؤ ضعیف او
کمزوری دی.
د ادب د کلمی لفظی څیړنی څخه هم ددی خبرو حقیقت په ښه شان څرګندیږی . عرب د
ادب د کلمې اصل هدب بولي چی د تهذیب یعنی سپیڅلتوب
اصل او مبداء ده . د ادب وظیفه هم د نفس او روح تهذیب او ښایسته والی دی . داوجه
ده چې ادب په نفسي او طبیعي په دوه ډوله
ویشل شویدی چی په اول کښی د جذباتو تفسیر او په دوهم کشی د طبیعي نندارې تصویر خپل
اعلی معیار ته رسیږي او دا دواړه اړخونه د ژوند له ضروریاتو څخه دي.
د پوهانو په مینځ کښی یوه بله خبره هم ډیره کښته پورته کیږی.
هغه دا چی ادب د ادب دپاره دی اوکه ژوند
دپاره که څوک په الفاظو نه ښوییږی او معني ته ځیر اوسیي نو دلته نه کوم
تناقض او نه د سوال او پوښتنې حاجت شته.
دا جمله چي ادب د ژوند دپاره دی هم غلطه نه ده د ادیبانو په مینځ کی یوه لفظی جګړه شته چی ادب د ادب دپاره بیله
معنی ورکوي او ادب د ژوند دپاره بیله معنی لري . مګرحقیقت دادی چی
ادب ټول د ژوند د پاره دی او ښه ادبي او عشقي مضمون لیکل یا په ښه مهارت سره یوه
طبیعی منظره په الفاظو کی رسم کول یا د کوم ابشار او سیند ، د کو مو څڼو د کومو
زلفو ستاینه کول د ا ټول د ژوندانه دپاره دی.
ولی چې په دي صورت یو شاعر او ادیب غواړي چی ژوند د ژوند کوونکو په نظر کښی
ښکلی او ښایسته وښیي او د ژوندانه سره دده مینه او علاقه زیاته کړي ،
د کائناتو ښایسته کول او د ګل او بلبل ستایل د یو هنرمند ادیب کار دی چې د ژوند
ډګر د هر چا په نظر کښی د سرور او خوښۍ یوه رنګینه تابلو وګرځوي.
انسان په ژوندانه کښې د پایښت دپاره تفریح او د زړه خوښۍ ته له هر څه زیات
ضرورت لری نو په دی لحاظ یو خاص ادبی شعر هم چی د زړه د تفریح سبب کیږي د ژوندانه دپاره دومره ضرور دی ؟ څومره چې ښه
غذا ښه بوي، ښه اواز ، او ښه ننداره ـ د ژوندانه دپاره لازمه ده .
بله مسئله د ادب د قوت او تاثیر ده ، په دی کښی زما په خیال ډیری څیړنی ته
ضرورت نشته ځکه چې شعر ته حکمت او بیان ته سحر ویل شوی دی او دا په خپله د ادب د
قوت یو لوی دلیل او برهان دی ادب د عقل
موجد او پیداکونکی دی ، یوه ټولنه او جامعه د ادب له قوت نه پرته کار او عمل ته
تیاریدلی نه شی . ډیر ویده لټ او تنبل قومونه د ادب او شعر د خوږو نغمو په زور په
ډیره مینه او شوق د کار او عمل به ډګر کښی په زغلیدو راغلی دي او هم دغه شی د دوی
په کالبوت کښی سا پوکلې ده.
د اروپا د رنسانس دوره د ادب په
قوت مینځ ته راغلې ده او ټول عملی وړاندې تګ د ادب په برکت ددوی په برخه شوی دی.
که چیری په فرانس کی ویکتور هوګو مارتین او نورو د ادب په چغو خلک نه وې
راویښ کړي نو د عمل په ډګر کی په ناپلیون له کومه پیدا شوی ؤ ؟ د ایتالیا د قومیت
او ملت مسسین میزني او دانتي نوی شاعران دي.
جرمنیانو چی د ګوئټی له اشعارو څخه د عمل او قوت کوم الهام اخستی دی هغه بیا د هټلر او نورو په شکل
کی څرګند شوی دی.
انګریزان د شګسپیر په نغمو کی تر اوسه د نړۍ په ټولو ډګرونو کی غورځې او
پرځي کوی . د روس دوه سوه میلونه نفوس د پوشکین او مکسیم ګورګي د سحر ناکو سندرو
په اثر په څومره قوت مخ په وړاندی روان دي.
د هند خاوره د ټاګور نغمو ژوند ۍ
کړه او پاکستان ته د اقبال شعرونو ژوند وباښه .
پښتانه د جنګ په هر ډګرو کښی د خپل
خوږ ملی ادب به زور بریالی کیږی او د خوشحال حماسی شعرونه د توري ټوپک نه زیات زور
لری که د شاعرانو او ادیبانو له نومونو څخه تیر شو نو د نړی ټول سیاسی مشران او د
عمل د ډګر پهلوانان هم درست ادیبان او د قلم خاوندان دي او هر یو لومړی د ادب له
ساحرۍ څخه کار اخیستی دی.
د تبلیغ او بیان توره یې په کار راوستی ده نو پس له هغې يې ډګر کي کامیابی ګتلی
ده .
لینن او سټالین ، ابراهیم لنکن او نور د نړۍ مشران ټول لوی لوی ادیبان وه .
هټلر د جنګ من په لیکو ځان ته دعمل لار صافه کړه.
نهرو ، ګاندي او چرچل د ادب او بیان په قوت په ژوندانه کښی په لویو لویو
چارو کامیاب شوي دي ، نو ځکه ویلی شو چې ادب او عمل دواړه لکه سا او کالبوت دي. که
د عمل په کالبوت کی د ادب څه نه وي یا د ادب سره عمل ملګری نه وي نو په دواړو
صورتونو کښی انسان په ژوندانه کښی د کامیابۍ لوړې پوړۍ ته نه شي رسیدلی او مونږ
باید له بې ادبه عمل او بې عمله ادب دواړو څخه ځان وساتو.
اراواښاد علامه پوهاند رشتین