مادیزم یا د مادیت عقيده (Materialism)

پدې ورځو کې ډیری اکاډمیک فیلسوفان به تاسو ته پرته له کوم ځنډ څخه ووایي،  چې دوی ماده پوهان یا ماده پرستان دي.  ماديزم ادعا کوي،  چې هر څه د مادې په تړاو توضېح کیدی شي. له بده مرغه، موږ نه.  دلته لوی بدلونونه راغلي،  کله چې ډیسکارټس په اولسمه پېړۍ کې د ذهن/بدن د ستونزو خپله نسخه معرفي کړه. ډیسکارټس دلیل وړاندې کړ،   چې څه شی یو څه جوړوي په فضا کې په ځانګړي موقعیت کې شکل لري. ډله او انرژي هیڅکله د هغه حساب ته نه ننوځي. د یو شمیر مهمو منځ مهاله مرحلو وروسته موږ یو عکس ته رسېدلي یو،  چې دلګۍ توب او انرژي مرکزي کوي، دا شکل غیر ضروري کوي، او په ځای کې موقعیت ستونزمن کوي.

 له آینسټاین راهیسې، ډیری فزیک پوهانو مادې ته د انرژۍ یوه لمبه وایي. کوانټم فزیک، د دې ناڅرګندتیا اصول او احتمالي څپو سره، د مادي کیدو او په یو مشخص ځای کې د ځانګړي شکل درلودو ترمنځ یو اړین ارتباط قطع کوي. د کارټیسین فزیک لخوا اغیزمن شوی مادیت موږ ته د کوانټم میخانیکونو لخوا اغیزمن شوی مادیت پرست په پرتله د نړۍ خورا مختلف عکس وړاندې کوي. نقطه دا ده،  چې د فزیک قوانین د بدلون لپاره خلاص دي.  دا پدې معنا ده،  چې زموږ د مادې اوسني مفاهیم (ډله او انرژي) ممکن هم بدلون ومومي. که فزیک پدې مفکورو منطقي خنډونه وضع کړي،  که دا په یو ډول د دوی معنی یا منځپانګه محدوده کړي،  نو ستونزه ممکن حل شي. مادیت پالنه به بیا په دې  نظر دي،  چې هېڅ شی شتون نلري،  کوم چې د دې محدودیتونو څخه بهر راځي،  مګر دا ډول محدودیتونه شتون نلري. هغه څه چې فزیک پوهان یې په یوه وخت کې محدودوي په بل وخت کې یې پرېږدي.  له آینسټاین وروسته هېڅ فزیک پوه فکر نه کاوه،  چې ماده په مطلق فضا کې موقعیت ته اړتیا لري،  لکه څنګه چې نیوټن وایي. 

د کوانټم میخانیک وروسته، یو څو فزیک پوهانو فکر کاوه،  چې ماده باید ټاکونکې وي. اوس ځینې فزیک پوهان په جدي ډول وړاندیز کوي،  چې ماده کولی شي،  د وخت په تیرېدو سره شاته حرکت وکړي،  لکه څنګه چې دمخه هیڅ چا باور نه. شاید موږ ووایو،  چې مسله هغه څه ده،  چې فزیک پوهان یې په پای کې پریکړه کوي. مګر،  دا مادیت یو خالي چیک ته راټیټوي،  چې فزیک په آخر کې خپل کتاب وتړي.  د مادیت د ملاتړ لپاره اوس په ساده ډول د فزیک وروستي ټکو ته د وفادارۍ ژمنه کول دي.  ماديزم نور مابعدالطبيعي نظريه نه ده.  دا اوس د پوهې موقعیت دی،  چې د فزیک میتودونه داسې دي،  چې دا به په نهایت کې د کائنات جوړښت نقشه کړي.

 تر دې دمه موږ د مادې د روښانه او مستحکم مفهوم په لټه کې د مادیت ادعا کولو هڅه کوو.  شاید دا د لیدو لپاره غلط ځای وي.  موږ ممکن د دې ټولو ویرونکو، لنډ مهاله او باطني شیانو په اړه فکر کولو سره نور هم ترلاسه کړو،  چې مادیت یې ردوي. دا موږ چیرته پریږدي؟  موږ هڅه وکړه پوه شو،  چې مادیت څه شی دی؟ وروسته له دې چې هرڅه وویل شول او ترسره شول، موږ د پوهې دې نظریې سره پاتې شوو،  چې خبره هغه څه ده،  چې فزیک پوهان یې په پای کې وايي.  دا د میتابولیک عقیدې په توګه،  د ټولو منځپانګو مادیت دې لوټولو لپاره څرګند شو.  نو پرځای یې موږ د هغه څه په اړه د پوهیدو هڅه وکړه،  چې دا یې ردوي.  مګر زموږ هڅو نږدې بشپړه حلقه نیولې.  د پروسو او ادارو یوازینۍ ځانګړتیاوې،  چې مادیت پوهانو رد کړې دي. دا دي،  چې دوی مداخله کونکي یا معافیت غوښتونکي دي.  دا دی دوی دا نظر ننګوي،  چې فزیک کولی شي،  د نړۍ بشپړ عکس او پدې کې زموږ ځای چمتو کړي.  نو زموږ د پوهیدو دوهمه هڅه،  چې مادیت يې ادعا کوي،  موږ زموږ د لومړي په څېر ورته ځای ته رسوي.  ماديزم یوازې د پوهانو نظریه ده،  چې د فزیک میتودونه کولی شي موږ ته د شیانو بشپړ حساب وړاندې کړي.