قهرمان مشت زنی و ستاره ورزشی آسیا

ماستر منقوش الدین «نسیمی» بنیانگزار و رييس فدراسیون ورزشی پوهنتون های افغانستان در سال ۱۳۶۱ هـ.ش در شهر کابل به کاروان هستی پیوست. آقای نسيمی از کودکی به ورزش و فراگیری علم علاقمند بود؛ وی از مکتب عبدالغفور احمدی فارغ گردیده و تحصیلات عالی را در رشته تربیت بدنی الی ماستری به اتمام رسانیده است.

آقای نسيمی در نوجوانی که ده سال سن داشت رشته تکواندو را تحت نظر استاد شیر محمد رفاه آغاز نمود و بعداً به رشته مشت زنی علاقمند گردید و اولین الفبای مشت زنی را از استاد فیض محمد کارمند، رستم کارمند، قاری نثار احمد قاریزاده و استاد معروف رغبت فرا گرفت.

نسیمی در سن ده سالگی عضویت تیم نوجوانان و در هفده سالگی عضویت تیم ملی را بدست آورد. وی در وزن های ۶۹،۶۴،۶۰، و ۷۵ کیلو گرام مقام قهرمانی را سالیان متمادی از آن خود می نمود. 

آقای نسیمی تا سال ۱۳۹۴ مجموعاً ۸۶ مسابقه داخلی و خارجی را انجام داده است و مدال ها زیاد را به نفع کشور کسب کرده؛ وی در سال ۱۳۹۴ هـ ش حمید رحیمی یکی از بوکسران پروفشنل را چلنج داد اما به دلایل نا معلوم، مسابقه صورت نه گرفت. 

نسيمی چند بار لقب ستاره ورزش را در آسیا و یک بار در مسابقات جهانی بدست آورده است. همچنان از طرف زمامداران کشور نیز مورد تقدیر قرار گرفته و مدال دولتی غازی امان الله خان را از سوی ريیس جمهور سابق، جناب حامد کرزی، مدال غازی میربچه خان را از سوی بابای ملت مرحوم ظاهر شاه و مدال وزیر محمد اکبر خان را از سوی رييس جمهو محمد اشرف غنی بدست آورده است. 

 همچنان آقای نسیمی بنیان گزار فدراسیون ورزشی پوهنتون های افغانستان و بنیان گزار فدراسیون ورزشی معارف نیز بوده، که در راستای رشد و انکشاف ورزش در نهاد های تعلیمی و اکادمیک گام مثبت پنداشته می شود.

وی می گوید: پس از ایجاد فدراسیون ورزشی پوهنتون های افغانستان؛ ما عضویت سازمان جهانی و آسیايی را به زود ترین فرصت کسب نمودیم و به نمایندگی افغانستان در رویداد های  آن شرکت نموده و بیرق کشور را چندین مرتبه به اهتزاز آوردیم، اکنون در این فدارسیون ۳۰ رشته ورزشی ثبت و راجستر می باشد و فعالیت می نمایند. آقای منقوش دستآوردهای خارجی ورزشکاران را که از آدرس فدراسیون ورزشی پوهنتون های افغانستان کمایی نموده؛ چنین بر می شمارد:

ورزشکاران رشته های مشت زنی، اتلتیک، ووشو با اشتراک در رقابتهای آسیاسی و جهانی پوهنتونهای جهان توانسته اند یک مدال طلا، چهار نقره، و سه برنز را کسب نمایند که به تمام مردم کشور، خصوصاً به محصلان افتخار بزرگ می باشد.

وی در مورد فعالیت فدراسیون میگوید، برای رشد و غنامندی ورزش در میان محصلان پوهنتونها؛ پلانها و برنامه های روی دست گرفته شده است که برخی از آنها تطبیق شده و متباقی نیازمند ای حمایت مادی و معنوی مقامات و مسوولان دولتی و سکتور خصوصی می باشند.

نسیمی برای جلب، حمایت و تشویق جوانان و محصلان به ورزش تورنمنت های ورزشی را در رشته های مشت زنی، پهلوانی، تکواندو، بوکسنگ، ووشو، اتلتیک و غیره میان ورزشکاران پوهنتونهای دولتی و خصوصی راه اندازی نموده است و از رهبری دولت نیز میخواهد که به ورزش محصلان توجه جدی نمایند تا مثل سائر کشورها ورزش در پوهنتونها پیشرفت نماید و محصلان ورزشکار مصدر خدمت به جامعه اکادمیک و کشور خود گردد.