بی توجهی به کرونا و عدم رعایت قرنطین از سوی شهروندان فاجعه بار است


شیوع ویروس کرونا باعث شد سازمان جهانی صحت (WHO) حالت اضطرار را در سراسر جهان اعلام کند اما در نخست بعضی کشورها مانند ایتالیا و ایران آن را نادیده گرفته و حالا در بدترین وضعیت با این ویروس مواجه اند و همه روزه این ویروس ده ها تن را در این کشورها به کام مرگ میفرستد.

ایتالیا کشوری بیش‌تر از شصت میلیون جمعیت دارد حالا این کشور با این همه عظمت و بزرگی سیاسی و اقتصادی مبدل شده است به کشور ارواح‌، مکانی که همه‌ی امکانات مرفه زنده‌گی، بهترین شفاخانه‌ها در سطح جهانی و بالاترین امکانات صحی را دارد، با آن هم قادر به کنترول این مرض نیست. تا جایی که مقامات بلندپایه این کشور عاجز بودن خود از کنترول این اوضاع را اعلام نمودند و این امر نشان دهنده آن است که کرونا کشنده تر و فاجعه بار تر از آن است که پیش بینی می گردد.

ویروس کرونا، خرد و بزرگ، فقیر و ثروتمند و انسان‌های معروف و عادی را نمی شناسد و  حتا اسطوره ‌های فوتبال را مبتلا ساخته است؛ به گونه‌ی مثال پاولو مالدینی و دنیل مالدینی (پدر و پسر، تیم A C میلان) پاولو دیبالا از (تیم یوونتوس) و ...

حالا که کشور ما افغانستان نیز در وضعیت مطلوب قرار ندارد و همه روزه به شمار مبتلایان به کرونا افزوده می شود حکومت افغانستان نیز در تمام افغانستان عموم دوایر دولتی،غیر دولتی و تمام کار و بار شخصی را منع قرار داده، مکاتب و دانشگاه ها را به دلیل پیشگیری از این ویروس کشنده مرخص نموده و مردم را به بودن در خانه و رعایت حفظ الصحه و قوانین قرنطین توصیه نموده است با آنهم متاسفانه مردم افغانستان به ویژه باشندگان کابل و هرات طوری که شاید و باید به هدایات ، اوامر و توصیه های مسوولان صحت عامه افغانستان گوش نمی دهند و این نافرمانی ها متاسفانه ادامه دارد.

زمانی که کشورهایی مانند ایتالیا و امریکا در مقابل کرونان زانو زده اند آیا اقتصاد ما در حد آنها یا دستکم در حد نصف آنان است که با لج بازی تمام در گوش های خویش پنبه فرو کرده و یک دنده قرنطین را نادیده می گیریم؟

اصلاً حقیقت امر این است که متاسفانه هموطنان ما با این پدیده مهلک برخورد طنز آمیز دارند و نمی دانند که چه آفت بزرگی دامن گیر کشور فقیر ما گردیده است.
هرچند ایجاب میکرد قبل از این که نخستین واقعه مثبت کرونا در افغانستان به ثبت برسد حکومت افغانستان با ایجاد و بر پایی کپ های منظم برای مهاجرین برگشت کننده از ایران در دشت های هرات تدارک میدید تا کار بدینجا نمی رسید اما حالا که تیر از کمان جسته است تنها و تنها را ه پیشگیری از این بلای کشنده ماندن در خانه ،رعایت قوانین وضع شده از سوی حکومت ،مراعات حفظ الصحه محیطی و دوری از اجتماعات است زیرا ما در مقایسه با کشورهای امریکا و ایتالیا که اکنون فریاد شان از دست ویروس کرونا به آسمان بلند گردیده در حد هیچ هستیم تخمین بزنید که اگر به بی پروایی در مقابل این ویروس ادامه دهیم چه عواقبی خواهد داشت!

بلی بی اعتنایی در مقابل کرونا (کووید 19) می تواند افغانستان را به یک فاجعه انسانی غیر قابل تصور مواجه سازد تا جایی که هیچ شهروند کشور مصئون نخواهد ماند.

بناء خواهش من از تمام هموطنان عزیز این است که به هدایات و توصیه های حکومت و به ویژه وزارت صحت کشور گوش فرا داده و در عملی نمودن آن مساعی لازم را به خرج دهند تا باشد با یاری خدا و سعی و تلاش در جهت رعایت نکات صحی توصیه شده از سوی سازمان سحی جهان و وزارت صحت کشور این هیولای نامرعی را شکست دهیم.