مدارای سیاسیون میتواند وضعیت موجود را تغییر دهد

در شرایطی که از یک سو تمام جهان به شمول کشور ما با بحران در حال رشد شیوع مرض کرونا دست و پنجه نرم می کند و از جانب دیگر مسئله گفتگوهای صلح به مراحل حساس آن رسیده است و همچنان ایالات متحده امریکا به عنوان شریک راهبردی مردم و دولت افغانستان از قطع کمک یک میلیارد دالری این کشور به افغانستان و آنهم به دلیل عدم توافق نظر میان رهبران و سیاسیون کشور گفته شده است تنها گزینه ای که می تواند سبب فروکش در تنش های سیاسی، تسریع روند مبارزه با ویروس خطرناک کرونا و سرعت بخشیدن در روند گفتگوهای صلح میان افغانها گردد مدارای سیاسیون و طرف های مورد مناقشه در کشور می باشد.

بدیهی است که انتخابات و پروسه هایی مانند آن در کشوری که سالهای سال شد در آتش جنگ می سوزد با چالش هایی همراه بود و می باشد اما نباید این اختلافات سبب ایجاد درز میان مردم و ملت ما گردد.

ممکن طرف های مورد مناقشه هریک دلایل خاص خویش را برای دفاع از موقف گیری های خویش داشته باشند اما با توجه به وضعیت پیش آمده تنها راهی که می تواند ما را از این برحه ی حساس زمانی سالم و به عنوان یک ملت واحد نشان دهد پیش آمدن از درب مدارا ، از خود گذری و مفاهمه می باشد.

در همین حال دیده می شود که ارگ و سپیدار نیز با درک حساسیت مسئله هر کدام به نوبه شان از خویش خودگذری نشان داده اند و این عمل را باید ستود ورنه در صورت استمرار تأکید بر موقف های قبلی شان کشور به سوی بحران قدم می گذاشت.

با توجه به حساسیت موضوع روز گذشته وحید عمر مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور روابط عامه به ایجاد یک حکومت همه شمول و فراگیر تأکید کرد و سخنان آقای غنی را که؛ تأکید بر شمولیت تمام جناح ها در زیر یک چتر واحد بود، تکرار کرد می توان به فال نیک گرفت.

همچنین آقای دوکتور عبدالله نیز در یک نشست خبری ضمن این که مردم را برای مبارزه با ویروس کرونا تشویق کرد و از مردم خواست تا با رعایت حفظ الصحه و رهنمودهای وزارت صحت خود و سایر هموطنان خود را وقایه کنند در پیوند به اوضاع جاری در کشور نیز ابراز نظر نموده و  ابراز امیدواری کرده است تا به یک توافق مورد قبول در کار حل بحران موجود دست یابند.

حالا که خوشبختانه تمام جوانب به شمول ارگ و سپیدار عمق فاجعه را درک کرده و تا دیر نشده برای برون رفت از این معضل کمر بسته اند امیدوارم که هرچه زودتر شاهد یک راه حل معقول برای کشور مان باشیم زیرا وضع موجود سبب شده با وجود تمام جدیت حکومت در مورد کنترول بازار ها هنوز هم برخی از تاجران ما دست به احتکار بزنند و اکثر دوکاندارن در شهرها و ولایت ها گران فروشی نمایند.