نقش ایران در منطقه

نقش ایران در منطقه اساسی و مهم است و بدون کمک ایران برقراری صلح و ثبات در شرق‌میانه و خلیج فارس ممکن نیست. حسن روحانی ضمن ایراد این سخنان پیش شرط مذاکره با آمریکا را بازگشت این کشور به برجام خواند. اما این در حالیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا استدلال کرده است که مواد موافقت‌نامه سال ۲۰۱۵ به اندازه كافی سخت‌گیرانه نیست که مانع انکشاف سلاح‌های هسته‌‌ای و برنامه‌های راکت‌های بالستیک ایران شده و تهران را مجبور کند که از حمایت خود از گروه‌های “نیابتی” در شرق‌میانه دست بکشد. این تعزیرات بر اقتصاد ایران ضربه زده و ارزش پول رایج این کشو را کاهش داده است. با وجود این همه فشار ها که شامل تحریم بیش از ۱۰۰۰ نفر و سازمان ایرانی و یا وابسته به ایران شده است و آمریکا قصد دارد تا این کار را ادامه دهد، زیرا معتقد است، این رژیم به مشکل وادار به تغییر رفتاراش خواهد شد تا این‌ که شما فشار اقتصادی، انزوای‌دیپلماتیک و اقدام‌های بازدارنده متعبر نظامی را انجام بدهید. و اداره ایالات متحده امریکا این هر سه مورد را استفاده کرده است، باز هم دولت ایران از مواضع قبلی اش عقب نشینی نکرده و تاکید در برآورده شدن خواسته هایش است. 

این همه زد بند های سیاسی میان همسایه افغانستان از یکطرف و هم پیمان استراتیژیک اش از سوی دیگر مجرای رسیدن به صلح را بیشتر از قبل دشوار میسازد. ایران متهم به داشتن گروه های نیابتی همچنان درافغانستان خصوصاً در نقاط غربی، است. که در پروسه صلح نقش ارزنده یی دارند، و اگر آمریکا نتواند شاخه یی از طالبان مربوط به جمهوری اسلامی را محار کند محال است به این زودی ها به صلح یا نتیجه قابل اهمیت برسد. برایان هوک مشاور پامپیو در امور ایران، ایران را در بی‌ثباتی شرق‌میانه دخیل دانست و از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد نیز خواست که فشارهای زیادی بر ایران وارد کند. از سوی دیگر وزیر خارجۀ امریکا گفته بود که، ایران فعالانه عمل می‌کند تا پروسۀ صلح افغانستان را زیانمند سازد. مایک پامپیو گفته است که: “ایران با استفاده از نفوذ و روابطش با طالبان و سایر گروه‌های شورشی در افغانستان، پروسۀ صلح را صدمه زده است.” 

در کابل وزارت دولت در امور صلح ایراددکرده است که: “تحولات اخیر منطقه به‌ویژه کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران، ایالات متحده و طالبان را برای امضای توافق‌نامه مشترک‌شان نزدیک‌تر ساخته است. مقام‌های ایرانی به‌شمول جواد ظریف وزیر خارجۀ آن‌کشور، پیش از این بار‌ها گفتند که هدف از دیدار و برقراری روابط آن‌ها با طالبان، بازگشت صلح به افغانستان است. قابل ذکر است که شرایط سیاسی کشور های منطقه و ناملایمتی شان با دول حامی افغانستان، بالاخص آمریکا که پروسه صلح با طالبان را اداره میکند، خودبخود سبب ایجاد بحران و تعلل در مذاکرات صلح با طالبان خواهد شد. دولت افغانستان روابط نیک و حسنه در کمال حسن همجواری با همه کشور های جهان بخصوص همسایه ها دارد. و امید دارد تا دول همسایه نیز به آنچه ظاهراً میگویند یک رنگ باشند.