اوضاع جهان به کدام جهت در حرکت است؛دولت افغانستان چه باید کند؟

این روزها مسایلی از قبیل کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله ی هواپیماهایی بی سرنشین امریکایی، پاسخ متقابل ایران با شلیک 22 موشک دور برد به دو پایگاه مهم ایالات متحده امریکا در عراق و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران از اثرا برخورد موشک سپاه پاسداران از حاد ترین موضوعاتی است که رسانه های جهانی درگیر خبر رسانی و تجزیه و تحلیل آن می باشند.

هرگاه از بعد امنیتی به مسایل نظر اندازی شود اوضاع حاکم در جهان به شکل کم پیشینه دارد در جهت بی ثباتی و شکنندگی در حرکت است و مطمئناً استمرار وضعیت موجود در جهان به نفع هیچ کشوری بوده نمی تواند زیرا در صورت افزایش تنش ها پیامدهای ذیل متصور خواهد بود:
 

هرگاه تنش ها افزایش یابد و ایران امریکا دست به اسلحه ببرند مسلماً کشورهای دیگر آرام نخواهند نشست.

کشورهای اروپایی،پیمان اتلانتیک شمالی (سازمان ناتو) و برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی به عنوان شرکای راهبردی امریکا در کنار این غول نظامی و اقتصادی جهان قرار خواهند گرفت و در صورت لزوم از هرگونه اقدام امریکا حمایت خواهند کرد و قرار گرفتن کشورهای هم پیمان امریکا در کنار این کشور نیز باعث خواهد شد که ایران و اطرافیانش نیز آرام ننشیند.

روسیه،چین، کوریای شمالی و برخی از کشورهای دیگر که خود را در رقابت با امریکا می بینند و از سیاست های امریکا در جهان و منطقه خوش شان نمی آید.

به عنوان مثال روسیه که از دیرگاه با ایالات متحده امریکا به عنوان رقیب اصلی عمل میکند و جمهوری خلق چین که با گذشت هر روز دارد فربه تر از گذشته در عرصه اقتصاد و سیاست نظامی و تسلیحاتی قدم بر میدارد به هیچ عنوان دیده نمی توانند که در همسایگی شان کشوری مانند ایران که یکی از بزرگترین سرمایه های نفتی جهان می باشد آماج حملات امریکا و حامیانش قرار گیرد.

هرگاه تنش ها میان امریکا و حامیانش با ایران و کشورهایی که حضور امریکا را به نفع خویش نمیدانند، بالا بگیرد و دست به جنگ افزار ببرند بعید نخواهد بود که اسباب آغاز یک جنگ بزرگ، حتی میتوان گفت که جنگ سوم جهانی بعید نخواهد بود.

با توجه به آنچه به صورت فشرده یادهانی کردم و امروزه در جهان جریان دارد باید گفت که در صورت ادامه ی تنش ها و آغاز یک جنگ که مسلماً فراگیر نخواهد ماند،هیچ جای جهان مصئون نخواهد بود به ویژه همسایه های ایران و کشور ما افغانستان که در کنار همسایگی با ایران شاهد یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی امریکا، به عنوان شریک راهبردی حکومت افغانستان در منطقه است.

دولت مردان ما به عنوان مسوولین درجه یک حفظ منافع علیای مملکت و مصئونیت جان و مال شهروندان این خاک در شریاط موجود مکلف اند تا با دیپلوماسی فعال مراقب اوضاع باشند و در قدم نخست از مجراهای دیپلوماتیک تلاش کنند که هر دو کشور (امریکا و ایران) را به خویشتن داری و گذشت در کار تنش زدایی تشویق و ترغیب نماید و حتی الامکان جلو دست بردن به حربه ی جنگ گرم را بگیرند.

در صورتی که کار به برخورد های مسلحانه میان دو طرف بکشد آنگاه حکومت افغانستان به مثابۀ یک کشور مستقل که همزمان علاوه بر سازمان ملل متحد افتخار عضویت در چندین سازمان مهم بین المللی دیگر را دارد. در قبال مسئله ی ایران و امریکا بی طرفی خویش را حفظ نموده و نگذارد مردم مظلوم ما خدای نخواسته چوب سوخت آتش افروخته شده از سوی ایران و امریکا گردند.