پولیس پایتخت در تعقیب مجرمین

مبارزه با تبه‌کاری یک امر نهایت مهم و در همه سطوح آن همچنان پیچیده میباشد. در آخرین ماه‌های سال جاری این تبه‌کاری ها از نوع سرقت های مسلحانه و غیر مسلحانه آن به اوج خودش رسیده که مردم را وادار به راه انداختن کمپین های مانند کمپاین “کابل امن نیست” کرد. دستبرد، راهزنی، استراق، و دزدی همه باهم کاسه صبر مردم کابل را لبریز کرده. که این گونه جرایم در چند ماه اخیر باعث جان باختن ده ها شهرند کابل شده است. 

در درازمدت مبارزه با ناامنی‌های جنایی در کابل نیازمند گفتمان کلان‌تری است. این کار باید با از میان برداشتن شبکه‌های کلان جرمی و با پایان‌بخشیدن به فروش اسلحه در بازار سیاه نیز منجر شود. در حال حاضر این دو مشکل به‌صورت جدی در کابل وجود دارد. 

تبه‌کاران دسترسی آسان به سلاح دارند. براساس گزارش رسانه‌ها، خرید و فروش سلاح در بازار سیاه به‌سادگی ممکن است و بازار گرمی هم دارد. این وضعیت خودبه‌خود بستر جرم و جنایت را فراهم می‌کند. خوشبختانه وزارت داخله افغانستان عملیات اوپراتیفی را علیه مجرمان به راه انداخته است که در چند شبانه روز محدود به تعداد ده ها سارق و راهزن را در هر حوزه امنیتی شهر کابل گرفتار کرده است. به دنبال این انتقاد ها پولیس عملیاتی را علیه «مجرمان» در کابل به اجرا گذاشت و طی آن 18 نفر از مربوطات شهر کابل به اتهام ارتکاب جرایم جنایی بازداشت شدند. وزارت امور داخله برای اجرای این عملیات، يك هزار منسوب پوليس داخل قرارگاه این وزارت را با ٣٠٠ عراده وسايط نقليه توظیف کرده است. 

و باید وزارت داخله به مردم اطمینان دهد که افراد پولیس با تبه‌کاران در کابل ارتباط ندارند. اگر واقعا چنین مشکلی وجود دارد باید برطرف شود. باور عمومی در حال حاضر چنین است که متأسفانه برخی افراد پولیس و حوزه‌ها با افراد تبه‌کار در ارتباط هستند. افرادی که دست به سرقت‌های مسلحانه می‌زنند و در مواردی که بازداشت می‌شوند، پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد می‌شوند. تا زمانی که مردم به پولیس اعتماد نداشته باشند، قطعا پولیس در مهار ناامنی‌ها ناکام خواهد بود. از طرف دیگر، مردم زمانی همکار نیروهای امنیتی خواهند شد که به آن‌ها اعتماد داشته باشند. و همچنان مبارزه‌ی هماهنگ بخش‌های امنیتی با هرم جرم و جنایت در کابل صورت گیرد. که متأسفانه براساس گزارش پولیس ده‌ها شبکه جرمی در کابل فعال اند.

و حالا خوشبختانه  وزارت داخله برنامه‌ی جدی‌ای را برای متلاشی‌کردن باندهای جنایت‌کار و شبکه‌های جرمی روی دست گرفته وقسمیکه گفته میشود این برنامه ها با جدیت دنبال میشوند. تصمیم وزارت داخله افغانستان در رابطه به اصلاح حوزه های امنیتی، ستودنیست. براساس این طرح تمام منسوبان پولیس حوزه‌ها و ولسوالی‌های کابل تبدیل می‌شوند و به جای آن‌ها پرسونل تازه و دارای سویه تحصیلی لیسانس، گماشته‌ خواهند شد.

 سخنگوی وزارت امور داخله توضیح داد که منسوبان جدید پولیس که جای‌گزین افراد کنونی خواهند شد، دارای تحصیلات عالی از آکادمی پولیس هستند و پیش از پیش در تمام بخش‌های مربوط کاری‌شان، آموزش دیده‌اند. وی افزود که روی این طرح «بنیادین و اساسی» از مدت‌ها به این سو کار شده است و با اجرای آن باشندگان پایتخت شاهد تحولات مثبت در راستای حفظ «امن و نظم عامه، مبارزه جدی‌تر علیه مجرمان و شبکه‌های جرمی» خواهند بود. که یکی از مزایای این طرح، بهبود در برخورد پولیس با مردم و اصلاحات کدری در صفوف این نیروها در شهر کابل، خواهد بود.

 پولیس کابل این عملیات را باید بصورت مداوم و همه جانبه در تمام نقاط نا امن برای امن سازی و ساحات امن برای حفظ امنیت آن بلااستثناء و بدون وقفه انجام دهد.