آلودگی هوا چالشی که کمتر به آن توجه میشود

آلودگی هوا باعث مرگ تدریجی انسان ها می گردد ، اما بمب اتم جا در جا نفس انسان را بسته و به کام مرگ میکشاند ، این مطلب را بخاطر انتخاب عنوان برای این مقاله کنجانیدم .

شهر کابل با حدود شش میلیون باشنده ‌یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است. کابل در کنار دهلی جدید و پیکینگ در صدر لیست آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان قرار دارد. و در فصل زمستان هوای کابل برای شهروندان این شهر نفس گیر میشود. بعلاوه موترهای کهنه، سوختاندن زغال سنگ، زباله و پلاستیک برای گرمایش به این مشکل در فصل زمستان می‌افزاید.

این روز ها فضای و محیط آلوده برای کابلیان بعد از پدیده زشت تروریزم دومین تهدید برای زندگی محسوب میشود.

با این تفاوت که تروریسم بوسیله انتحار ، انفجار و خشونت های مختلف از مردم قربانی میگیرد . و هوای  آلوده باعث مرگ تدریجی و بیماری های مختلف کشنده می شود.

براساس معیار‌های بین‌المللی محیط زیستی، مقدار ذرات معلق موجود در هوا نباید از 75 میکرون در هر متر مکعب بیشتر باشد، در حالی که در شهر کابل این مقدار تا 450 میکرون در هر متر مکعب هم رسیده است.

بسیاری روزها و شب ها لایه‌ای از غبار و دود فضای شهر کابل را می‌پوشاند. موترهای کهنه و جنراتورهای تولید‌کننده برق بیش از اندازه دود تولید می‌کنند. علاوه بر آن مردم فقیر و همچنان کوره‌های خشت‌پزی، حمام‌های عمومی و برخی نانوایی‌ها از زغال سنگ، زباله، پلاستیک و رابر به عنوان مواد سوخت استفاده می‌کنند. بسیاری ساختمان‌ها سیستم مناسب فاضلاب ندارند و زباله‌ها در کنار جاده‌ها انداخته می‌شوند، همچنان جاده های خامه بالای آلودگی هوا تاثیر مستقیم خود را دارد.

بیشتر قربانیان آلودگی هوا در کابل کسانی اند که در داخل خانه‌های شان در اثر تنفس دود مسموم می‌شوند، چون خانواده‌های فقیر برای نجات از سرمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد، کاغذ و پلاستیک می‌سوزانند.

بنا کم ساختن و یا نابود نمودن آلودگی هوا در شهر پر جمعیتی چون کابل که مطابق به معیارها و سیستم شهری نیست کاری بسا مشکلی خواهد بود .

اگر مردم همکاری کنند ، می توان هوای نسبتاً پاک و مرتب داشت. یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی افغانستان طی سالهای گذشته این است که مردم مسئولیتهای خود را نمی دانند. مثلا مردم زباله ها را به هر جای که دلشان بخواهد می اندازند، اما بعد شاروالی یا سایر سازمان های دولتی که برای نظافت کاری شهر غفلت میکنند و یا کاری را به وجه احسن انجام نمیدهند سرزنش می کنند ، در صورتی که قبل از شاروالی خود مردم مسئول اند که خانه ،محله ، شهر و اطراف آن جایی که زندگی میکنند را پاک نگهدارند .

 مسئولیت دولت و راه‌های جلوگیری از آلودگی هوای کابل
با توجه به آنکه آگاهان محیط زیست توسعه میکنند موارد ذیل نیز در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود ، اگر دولت اقدام عملی و عاجل را در این زمینه انجام دهد و مردم نیز در هماهنگی با دولت همکاری نمایند ما شاهد هوای پاک در پایتخت کشور خواهیم بود :
(. خارج نمودن صنایع آلوده‌کننده از محیط شهری
(. بالا بردن فرهنگ شهرنشینی در پایتخت
(.  پخته‌کاری جاده‌‌ها و کوچه های کابل
(. جمع‌آوری موترهای فرسوده و کهنه از سراسر شهر
(.  استفاده از مواد سوخت باکیفیت
(. گسترش فضای سبز و ایجاد اماکن و تفریح‌گاه‌های سبز
(.  استفاده نکردن از مواد سوختی‌ای که کاربن زیاد تولید می‌کنند
(. استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر؛ مثل انرژی خورشیدی، برق و…