چگونه در هنگام سفر از شر کرونا محفوظ بمانیم

هرچند بیشتر رفت و آمد ها و سفر ها از سوی کشور ها به دلیل شیوع بیماری کووید نوزده متوقف شده و بهترین راما پیشگیری از سرایت این بیماری ماندن در خانه است اما اگر ناگزیر استید که سفر کنید باید نکات ذیل را که یکی از داکتران مطرح امریکایی توصیه نموده است، پس از یک مقدمه کوتاه بخوانید و عملی سازید!
 
امروزه ویروس‌ها تبدیل به جزئی از زندگی روزمره ما شده اند و همه جا همراه ما هستند حتی در سفر و نکته جالب این است که با سفر کردن نه تنها از ویروس ‌ها دور نمی‌شویم بر عکس به دلیل شرایط آب و هوای محیط‌های گوناکون و حتی افرادی که از کشورهای دیگر به مقصد مورد نظر شما سفرمی‌کنند همه و همه مواردی اند که باعث می‌شود بیشتر مورد تهاجم ویروس‌ها قرار گیریم.
 
پس از آن که ویروس جدید کرونا تبدیل به یک معضل جهانی شده است می توان با داشتن اطلاعات کافی از ویروس کرونا و دانستن راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس، ترس و دلهره را از خود دور کنید و سفری لذت بخش و آرامی را تجربه کنید.
 
نخست: کرونا چیست؟
ویروس کرونا در واقع نوعی بیماری حاد تنفسی و از خانواده ویروس کروناویریده می باشد. محققان علت وقوع  آن را حیوان پستانداری به نام خفاش اعلام کرده و جالب است بدانید در گذشته نیز بیماری سارس و مرس که بسیار شبیه ویروس کنونی می‌باشد نیز از خفاش به انسان سرایت کرده است. از آنجایی که این ویروس بین انسان و حیوانات مشترک است بهتر است حیواناتی که دارای کارت سلامت نسیتند یا از سلامتی آن ها مطمئن نیستید را لمس نکنید.
 
علایم این ویروس می تواند از علایم ساده یک سرماخوردگی مانند تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس تا علائم بیشتری چون آنفولانز متغیر باشد. اما بیشتر افرادی که دارای فشار خون، دیابت، مشکلات تنفسی و سیستم ایمنی پایین‌تری دارند در معرض ابتلا به این ویروس هستند. از این رو اگر بدنی قوی داشته باشید جای نگرانی نیست و ویروس ها نمی‌توانند به شما غلبه کنند.
کرونا در گذشته:
این ویروس ابتدا در سال ۲۰۰۲ در چین کشف دیده شد و باعث ایجاد بیماری سارس شد اما به مرور زمان به دلیل تغییراتی که در.در سال ۲۰۱۲ باعث شیوع مرس شد و اکنون این ویروس با نام کووید 19 دامنگیر جهان گردیده است. گریبان گیر جوامع انسانی
 
با وجود شکل گیری ویروس کرونا در شهر ووهان چین این ویروس به سرعت در حال گسترش و سرایت کردن به دیگر نقاط جهان است و تا کنون شهروندان بیش از 200 کشور به این ویروس مصاب شده اند.
 
چگونه از شر ویروس کرونا در سفر محفوظ بمانیم؟
 
در حالیکه با همه‌گیری ویروس کرونا، مردم در سراسر جهان از بودن در جمع و یا مسافرت با هواپیما بسیار نگران شده‌اند، متخصصان صحی توضیح داده اند که چطور می‌توان در مسافرت به ویروس کرونا مبتلا نشد.
 
داکتر تیرنو، استاد میکروبیولوژی و آسیب‌شناسی دانشگاه نیویارک، در مورد استفاده از ماسک می‌گوید: در مکان‌هایی که احتمال موجودیت این ویرووس میرود از ماسک استفاده کنند و ماسک مانع نفوذ 95 درصد ذرات خورد و ریز میگردد.
 
به این فکر کنید که دستان شما در بیست و چهار ساعت گذشته چه چیزهایی را لمس کرده است.
 
حالا به تمام دست‌هایی که چوکی ‌های هواپیما و سگک‌های کمربند ایمنی را لمس کرده‌اند، فکر کنید.تصور کنید که چند بار در روز صورت خود را لمس می‌کنید یا چشمان خود را می‌مالید.
 
 داکتر تیرنو می‌گوید: کثیف ‌ترین عضو بدن شما، انگشتان دست شماست
 
طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، شستن دست‌ها می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را ۱۶ درصد کاهش دهد. اگر صابون و آب در دسترس نباشد، ضدعفونی‌کننده‌های با بیش از ۶۰ درصد الکل را باید استفاده کرد.
 
داکتر تیرنو می‌گوید: اطمینان حاصل کنید که ضدعفونی‌کننده روی دست شما خشک شده است. در غیر این صورت دست شما مکانی برای رشد میکروب‌ها خواهد بود. برخی از افراد از دستمال مرطوب برای پاک کردن چوکی‌ها، میزها، دستگیره‌ها و حتی دریچه‌های هوا استفاده می‌کنند. اما این کار به هیچ وجه درست نیست.
 
داکتر تیرنو تاکید می‌کند: غذا را از ظرف اصلی خارج نکنید و روی میز قرار ندهید. فراموش نکنید که خدمه پرواز مدت زمان محدودی برای تمیز كردن كابین قبل از ورود مسافران پرواز بعدی دارند. ورق‌های کاغذی را روی میزهایی قرار دهید تا لپ تاپ یا سایر وسایل با سطح آن تماس نداشته باشند. وی پیشنهاد کرد که هنگام باز و بسته کردن درب تشناب هواپیما یا بس مسافربری از دستمال کاغذی استفاده کنید.
 
هرچه سیستم ایمنی بدن شما سالم‌ تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری کمتر می‌شود. داکتر تیرنو می‌گوید: شب‌ها شش تا هشت ساعت بخوابید تشویش و استرس را با ورزش از خود دور کنید و تا می‌توانید میوه و سبزیجات بخورید.
 
بع دلیل این که راه انتقال این ویروس از طریق ترشحات تنفسی، تماس مستقیم، لمس سطح آلوده به ویروس و تماس با اعضای مخاطی بدن مانند چشم، بینی و دهان است در زیر به راهکارهایی اشاره می‌گردد که با رعایت کردن آن ها تا حد زیادی می توانیم نه تنها جلو ورود ویروس‌کرونا نه، بلکه اکثر ویروس‌های محیطی را به بدن مان بگیریم.
 
_ یکی از ابتدایی ترین راه‌های جلوگیری از ورود ویروس به بدن شستن مداوم دست‌ها به هنگام خوردن و نوشیدن است.
 
_بهتر است در مکان‌های عمومی که ازدحام جمعیت وجود دارد از ماسک استفاده کنید تا کمتر در معرض ویروس‌ها قرار بگیرید.
 
_اگر به مکانی سفر‌ می‌کنید که دریا و ساحل دارد بهتر است برای اطمینان از آببازی کردن در آب صرف نظر کنید زیرا تنها حضور مردم در آب نشان‌دهنده‌ی پاک بودن آب نیست. از طرفی ممکن است آب آن منطقه دارای باکتری‌هایی باشد که تنها برای افراد بومی و ساکن همان منطقه مناسب است.
 
_ در آب‌های آزاد از شستن مواد غذایی مانند میوه جات و سبزیجات خودداری کنید.
 
_در هنگام سفر آب معدنی را،برای نوشیدن انتخاب کنید و از نوشیدن آب‌هایی که منبع درست و مشخصی ندارند پرهیز کنید. لازم است بدانید نوشیدن مقدار آب کافی باعث دفع ویروس از بدن می‌شود پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.
 
_اگر برای سفر از وسایل نقلیه عمومی مانند بس ها،موتر های تیزرفتار و هواپیما استفاده می‌کنید بهتر است از تماس زیاد دست‌‌ها با دسته‌های چوکی ها بپرهیزید.
 
_ اگر عادت دارید که چوکی ها و اطراف آن را مدام لمس کنید، بهتر است مکان را با موادی چون اسپری‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید یا بعد از تماس با  آنها  دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.
 
_از رستورانت های دور افتاد از شهر برای صرف وعده‌ غذایی پرهیز کنید و به جای آن از رستورانت و غذاهای هوتلی که در آ« اقامت دارید استفاده کنید و اگر ممکن باشد در سفرهای داخلی از خانه غذایی همراه خود داشته باشید. همچنین برای اطمینان بیشتر بهتر است از غذاهای بسته بندی که در ساخت آنها کمترین دخالت دست وجود دارد استفاده کنید.
 
_در طول سفر کمی رژیم غذایی خود را تغییر بدهید و اگر رژیم خام خواری دارید به سمت غذاهای خوب پخته شده روی بیاورید زیرا سبزیجاتی مانند کاهو و پیاز و زردک و .. که از زمین برداشت می‌شوند اگر به خوبی شسته نشوند حامل انتقال میکروب هستند. همچنین در طول سفر میوه‌ها را با پوست مصرف نکنید.
 
_ هر قدر در مکان‌های عمومی و اجتماعات کمتر حضور داشته باشید احتمال سرایت ویروس به شا کمتر می‌باشد از این رو خوب است تا در محیط امن خانه از سایت‌های آنلاین خرید تکت هواپیما نمائید.
 
_ماسک- داروهای تب بر- اسپری الکل- مایع و ژۀ شست و شو- دستمال کاغذی- تب سنج را با خود داشته باشید.
سفر خوش!