بی اعتنایی در مقابل ویروس کرونا کشنده است

ویروس کرونا با همه گیری شدن تبدیل به یک معضله بزرگ جهانی شده است که به شدت هستی بشر را تهدید میکند. سرعت انتشار و خاصیت همه گیری بودن آن نگرانی های جدی را بر ۱۲۷ کشور جهان وارد نموده است. کشور های مدرن و توسعه یافته در برابر این ویروس ناتوان شده اند، از جمله ایالات متحده آمریکا با آن اقتصاد غول پیکر و سیستم بهداشتی مدرن خود. چندین کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان هم اکنون خیلی از شهرهای خود را قرنطین نموده اند. تردیدی نیست که انتشار این ویروس روزی متوقف میشود اما کمبودی های که برای مقابله با این خطر دیده میشود به این نگرانی دامن زده که گردش بی وقفه این ویروس وعدم مصونیت انسان در برابر آن میتواند بسیاری از سیستم های اداری، مدیریتی را در کشور فلج کند  و اگر به زودی کنترول نشود، بسیاری جوامع صعیف و فقیر فرو خواهد پاشید. 

در افغانستان با توجه به امکانات محدود میواند فاجعه بزرگ شکل بگیرد گذشته از امکانات محدود چیزی که سخت نگران کننده میباشد این است که عامه مردم در برابر این تهدید خیلی بی تفاوت اند و این ویروس را جدی نگرفته  و توصیه های مراجع و منابع صحی و بهداشتی را  مدنظر نگرفته و به آن توجه نمی کنند. این بی تفاوتی و عدم جدیت در مقابل این ویروس کشنده که هستی بشر را تهدید میکند خودش خطر بزرگ برای هستی بشر است. روزمره با وجود که اخبار این ویروس از طریق رسانه های تصویری و شبکه  های اجتماعی دست به دست شده و همگانی میشود با آنهم عامه مردم در شهر بدون کوچکترین توجه به انتشار و گسترش این ویروس به امور زندگی خود کما فی سابق ادامه میدهند. همزمان با این نگرانی روزانه هزاران تن از هموطنان از مرز اسلام قلعه از کشور ایران مرکز انتشار ویروس در منطقه وارد افغانستان میشوند و رفتن آنها به مناطق مختلف مساوی با بخش و انتشار این ویروس نیز تعبیر میشود. 

گرچه حکومت افغانستان ۲۵ میلیون دالر را برای مبارزه این ویروس اختصاص داده و مراکز تشخیص و تداوی این مرض را آماده نموده و هم اکنون کار ساخت یک شفاخانه ۱۰۰ بستر در ولایت هرات جریان  دارد و از طرف مواد خوراکی از کشور های همسایه وارد بازار کشور شده است باز هم باید اعتراف و قبول کرد که بیدون همکاری مردم  دولت افغانستان قدرت مقابله با این بحران را ندارد و در صورت انتشار گسترده این ویروس سیستم صحی و بهداشتی افغانستان از فعالیت باز خواهد ماند باز هم یگانه راه حل برای جلوگیری از این ویروس آگاهی مردم و رعایت توصیه های بهداشتی وزارت صحت عامه افغانستان است که آن هم بدبختانه با تمسخر یک عده از مردم، ملا امامان مساجد و حلقات سنتی مواجه است. 

مردم کشور اگر از برخورد ساده انگارانه خود نسبت به این ویروس دست بر ندارند و رفتار خود را جدی و مسوولانه نسازند . روز های سخت و دشواری را در انتظار مردم خود باشند. هم اکنون این ویروس به تعداد ۶۰۰۰ هزار تن را به کام مرگ فرستاده و بیش از ۱۰۰۰ هزار نفر به آن در سراسر جهان مبتلا شده اند و به میزان مرگ و میر این ویروس با گذشته هر ساعتی افزوده میشود. بی اعتنایی در مقابل این ویروس میتواند سلامت هر خانواده را در نخست صدمه بزند و ممکن این صدمه از خانواده خود ما شروع شود. پس عقل سلیم حکم میکند تا قبل از فراگیر شدن این ویروس در کشور به وقایه و محو آن تلاش نمایم در غیر آن شاهد از هم پاشیدن نظام نیم بند سیاسی خود خواهیم بود.

 برای سلامت خود و خانواده خود روازنه چندین بار دستان خود را با صابون و یا مایع دست شویی بشوید و از دست زدن به اشیاه به شدت خوداری کنید، از گردهمایی ها و تجمات به شدت خودداری کنید و در صورت که  علایم این ویروس را در بدن خود مشاهده نمودید به مراکز تشخیص این مرض مراجعه کنید.بی اعتنایی به این ویروس و عدم مراعات موارد بهداشتی حیات ما و سلامت جامعه ما را از میان خواهد برد. پس وظیفه دینی و انسانی همه است تا ویروس کرونا را جدی بگیرند و نگذارند سلامت جامعه ما از میان برود و هموطنان خود را از دست این مرض از دست بدهیم و در کنار آن به شدت به عنوان یک شهروند مسول در کنار دولت خود برای محو این ویروس بی ایستیم و همکار خوب باقی بمانیم. این ویروس به تنهای قابل وقایه نیست پس نیاز است تا با نشر پیام های معلوماتی در مورد این ویروس از گسترش آن جلوگیری نمایم. سلامتی هر یک ما سلامتی کشور ما است. پس به سلامت خود توجه کنید و موارد بهداشتی را مدنظر بگیرید.