پناهجویی؛ بحران فراگیرجهان

بحران پناهجویی یکی از چالش های عمده در عصر کنونی پنداشته می شود که با توجه به وضع موجود در جهان می توان آن را جدی ترین چالش در جهان به ویژه کشورهای غربی پنداشت؛زیرا سیل عظیم پناهجویان می تواند سبب ایجاد مشکلات زیادی شود.

اکنون که به تازه گی و پس یک وقفه طولانی ترکیه بار دیگر مرزهایش را بروی پناهجویانی که قصد مهاجرت به اروپا  را داشتند باز کرده است و یکبار دیگر سیل پناهجویان به سوی یونان سرازیر گردیده است.

در ویدیو ها و تصویرهایی که از مرز یونان و ترکیه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند وحشتناک است و هزاران مهاجر و پناهجو در برابر سیم های خار دار، تلاش می کنند از مرز مشترک به سوی یونان عبور کنند و نیروهای امنیتی یونان با استفاده از گاز اشک آور و همه امکانات دیگر، تلاش می کند تا از آمدن مهاجران به اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

با آن که آلمان بیشترین رقم پناهجویان را در میان کشور های غربی تشکیل میدهد اما واقعیت این است که آلمان در ارتباط با سیاست مهاجرت، در سال ۲۰۲۰ کشوری نیست که در سال ۲۰۱۵ بود. حتی نخست وزیر آلمان نیز در این میان از "خارج شدن کنترول" در آن زمان سخن گفته است.

با آن که انگلا مرکل نخست وزیر آلمان سیاست مرزهای باز را که از طریق آن بیش از صدها هزار مهاجر به آلمان آمدند اشتباه خوانده که نباید تکرار شود.

در این کشور عده زیادی به این نظر اند که از سال ۲۰۱۵ به این سو در آلمان چیزهای زیادی  اتفاق افتاده است. در بخش های زیادی از کشور، گروه راست گرایان افراطی "حزب بدیل برای آلمان" (آی اف دی) همواره طرفداران بیشتری می یابد. تروریزم راست گرا افزایش یافته است.

در واقع آلمان یکی از اهداف عمده برای پناهجویان مبدل شده است که در این رابطه حتی اشتفن زایبرت سخنگوی حکومت آلمان گفته است که ما پناهجویان را می بینیم که از سوی ترکی ها به آن ها گفته می شود که راه به سوی اتحادیه اروپا باز است، اما این چنین نیست.

با توجه به این که بحران پناهجویی با گذشت هر روز دارد یکبار دیگر روند رو به رشد خویش را طی میکند و در عین حال شیوع ویروس خطرناک و مهلک کرونا(کوایت19) در حال افزایش است باید تمام کشورها در این راستا بسیج شوند و نگذارند که پناهجویی باعث گسترش هرچه بیشتر این ویروس در جهان گردد چون عواقب نا گوار بر روی همه جهان خواهد داشت.