د خپلواکی نه مخکی د افغانستان حقوقی دریځ:

 
افغانستان هیڅ کله د انګریزانو مستعمره نه و:  انګریزانو په اوږد مهاله ډول  په افغانستان کی استعماری فوج  نه درلود. افغانستان لکه نورو مستعمره هیوادونو د انګریزی صنعتی کمپنیو د صنعتی توکو د خرڅولو بازار او د اومه توکو د رانیولو هیواد نه و.
په هندوستان کی دانګریزانو د شته والی په اوږدو کی ، افغانستان د « بفرستت » یا حایلی سیمی په توګه  حقوقی حالت درلود.
نوموړی حقوقی حالت افغانی سلاطینو ته په کورنیو چارو کی بشپړ صلاحیت ورپه برخه کړی وو. خو د دوی خپلواکی په بهرنیو اړیکو کی د ځینی محدودیتونو سره مخ وه : افغانی واکمنانو په خپلو اړیکو کی یوازی د هغه هیوادونو سره چې د انګریزانو سیاسی سیال ګڼل کیدل باید د هندوستان د ویسرا موافقه تر لاسه کړی وای . پرته د دغه محدودیت نه ، افغانی چارواکو د نورو هیوادونو سره په تجارتی او فرهنګی راکړه ورکړه کی د بشپړ واک نه برخمن وو. 
د خپلواکی نه وروسته د افغانستان سیاسی او حقوقی  دریز : 
د افغان او انګلیس د خپلواکی دریمه جګړه د سیمی او  افغانستان په معاصر تاریخ کی ځانګړی ځای لری. د افغانستان استقلال د انګریزانو په استعماری امپراتوری کی د یوه سیاسی زلزلی پیل ګڼل کیده.
  پاچا امان الله د خپلواکی د بنسټ د ټینګیدو د پاره په دیپلوماتیک ، سیاسی ، حقوقی او ټولنیزو ساحاتو کی په یو لړ اقداماتو لاس پوری کړ :
۱ـ  پاچا  د دیپلوماسی  په ساحه کی غوښتل چې خپلواک افغانستان نړیوالي ټولنی ته وروپیژنی. ده د دغه موخی د تحقق د پاره د ۱۹۲۱ م کال په پیل کی مختلفو اروپایی او آسیایی هیوادونو ته مسافرتونه وکړل. د هغه په ترڅ کی په لسګونو تړونونه په تجارتی ، اقتصادی ، فرهنګی او دیپلوماتیک ساحاتو کی د بهرنیو هیوادونو د چارواکو سره لاسلیک شول. د نوموړو تړونونو په بنسټ باندی د ګن شمیر هیوادونو نه مختلفی مرستی تر لاسه شوي. افغانستان نړیوالي ټولنې ته لار پیدا کړه او بالاخره د هیواد د استقلال دیپلوماتیک بنسټ ټینګ شو. 
۲ـ  په سیاسی ډګر  کی پاچا پدی باندی پوهیده چې د خپلواکی د ساتلو اصلی ځواک ولس دی۔  ولس باید په یووالی سره د خپل برخه لیک په ټاکلو کی د لویی جرګی د لاری فعال نقش ولری.
د خپلواک افغانستان د مستقبل د جوړیدو د پاره لمړی لویه جرګه  په ۱۹۲۳ م کال کی د ۱۳۰۰ کسانو په ګډون  په جلال آباد ښار کی جوړه شوه. د جرګی د جوړیدو په درشل کی د خپلواکی د ګټلو څخه یوازی ۴ کاله تیریدل اوپاچا امان الله د مشروطه غوښتونکو د بهیر چې د محمود طرزی له خوآ یی لارښودنه کیدله د سمون غوښتونکو تلقیناتو تر سخت اغیز لاندی وو.
  د جلال آباد د لویی جرګی د لاری په هیواد کی د افغانی قبیلوی دیموکراسی  په  اصولو باندی ټینګار وشو. 
۳ـ  د حقوقو په برخه کی بايد  خپلواک افغانستان د ملی ژوند د اصولی تنظیم او ورسره په نړیواله کچې د پیژندنی د پاره په خپل قلمرو کی د حقوقی دولت ستنی ټینګی کړی وای. دغه مقصد د ۱۹۲۳ م کال د اساسی نظامنامی  د تدوین په واسطه تر سره شو. نوموړی نظامنامي چې په واقعیت کی د اساسی قانون حیثیت درلود ، د لمړی ځل د پاره په هیواد کی د پارلمانی نظام ډبره کیښوده. 
  په اساسی نظامنامه کی د  « دولت شورآ »  په نوم  یوه جرګه په پام کي نيول شوی وه ، چې د حکومت او ولس استازی په کی راټول وو. جرګي مشورتی واک درلود. خو کله کله د نظامنامو ( قوانینو ) په تدوینولو کی ئي هم رول لوبوه.  د «  دولت شورآ » نږدی ۱۲ نظامنامی تصویب کړي. 
   که  څه هم د « دولت شورآ » د یو مدرن پارلمان په شان حکومت ته د باور د رایی  د ورکولواو د اجرائیوی خواک د څارنی دودیز واکونه نه درلودل ، خو د کوم ځایه چې هغه د ملی ژوند د تنظیم د پاره لمړی حقوقی جوړښت جوړوه ، کولای شو هغه د پارلمانی نظام د بنسټ لمړی ډبره وبولو.
  اساسی قانون ، پارلمانی نظام  او مشروطه سلطنت د خپلواکو هیوادونو حقوقی څرګندونی ګڼل کیدلی. افغانستان د یو حقوقی دولت په درلودلو سره د مستقلو هیوادونو په لیک کی ځای ونیو.
  په هغه وخت کی چې افغانستان د خپل اساسی قانون په تدوین لاس پوری کړی وو ، د نړی په کچې په بیرته پاتی هیوادونو کی ، لږ هیوادونه د اساسی قانون او حقوقی دولت سره آشنا وو. 
۴ـ  په ټولنیز ساحه کی پاچا امان الله وروسته د اروپا د مسافرت نه د اروپا د خپلواکو هیوادونو په تقلید په ۱۹۲۸ م کال کي د یو لړ ټولنیزو اصلاحاتو په پلی کولو کی لاس پوری کړ. سمون غوښتونکی ډله چې دپاچا په شاوخوآ کی د نفوذ خاونده وه ، پدی نظر وه چې ټولنیز سمونوالی د خپلواکی طبعی رکن دی. 
  هغه افراطی بدلونونه چې د ۱۹۲۸ م کال د پغمان په لویه جرګه کی  د اساسی قانون په متن کی ځای ونیوه په څرګند ډول په ډاګه کړه چې نوی نظام د خلکو د روحیی سره سمون نه درلود. 
  په ۱۹۲۹ م کال کی د حبیب اله اغتشاش په ډاګه کړه چې د مشروطیت او د قانون واکمنی اصول دومره ټینګ شوی نه وو چې د دولتی نظام د ړنګیدو مخه ونیسی.
  افغانستان د خپلو بچیانو د میړانی په برکت د خپلواکو هیوادونو په جرګه کی ځای ونیو. اما وروسته د استقلال نه هیواد ته زیادتره  د شمال لخوآ ګواښونه د بهرنیو یا کورنیو دښمنانو له خوا متوجه وو۔  د شورویانو یرغل افغانستان د خپلواکی  نه بی برخي کړ. د بینان سوان د سولی پلان هیواد ناورین ته راکش کړ.  نن د افغانستان د شمال د تجزیی خبره د یو رذيل امریکایی له خولی نه  اوریدل کیږی. 
  په دغه ټولو مواردو کی د افغانستان شمال د عامل په حیث رول لوبولی او جنوب  د هغه په وړاندی غبرګون ښودلی. دواړه یعنی عمل او عکس العمل د ګاونډيو هیوادونو د لاسوهنی لامل شوی او ناورین دوام موندلی دی.