حکومت تر تاریخي بار لاندې

 
لومړۍ برخه 
په هره ټولنه کې انقلاب تر یوې کچې پورې ممکن وی او پر وړاندې یې خنډونو پراته وی. انقلاب رامنځته کول یو عادي خبره نده او نه د احساساتو په مرسته رامنځته کیږی. بلکې انقلاب کول د مرګ او ژوند خبره ده. همدا علت دی، چې کله حفیظ الله امین د نور محمد تره کي د بند خوني ته د انقلاب د مبارکي په موخه داخلیږي، نو نور محمد تره کي یې د مبارکي په اوریدو ډېر تعجب کوی او وايي: انقلاب، کوم انقلاب!
خیر! اصلاحات هغه اساسي کارونه دي چې په یوه ټولنه کې په تدریجي ډول رامنځته کیږي او ورو ورو ځان پیاوړی کوی. د دې ترڅنګ له ډېرو ننګونو سره مخامخ کیږي، په ځانګړې توګه په ټولنه کې هغه عناصر چې د معاصر دور څخه ویره لري، ځان له دې سره نشې عیارولي یا یې په عیارولو کې د ځان تاوان ویني نو بیا دوی په یو پلان سره د اصلاحاتو راوړونکو د هلو ځلو مخنیوی کوي. دوی ته خنډونه جوړوي او خپل ځواکونه ور مخته کوی چې په سیسټم کې د خپلو ګټو د خوندې کولو په موخه پر ځای شي. داسې کړنې د معاصر دور له غوښتنو سره په ټکر کې دي او باید د دې ډول عناصرو د مخنیوی په موخه عام خلک وه پوهول شي، تر څو د دې ډول عناصرو د احساساتو ښکار نشي. عادی خلک هیڅکله نه غواړی چې د دوی له سر څخه  اصلاحات راوړونکي شخصیتونه لري شي. بلکې دوی غواړی چې په ژوند کې یې جدي بدلونونه رامنځته شي. همداسې د دي بدلونونو په کنټرولو کې د واکمنې طبقي او د عادی وګړو ستر مسولیت جوړیږي، چې دا بدلونونه کامیاب کړئ.
نن د ولسمشر اشرف غني او حنیف اتمر د اصلاحاتو پر وړاندې هم ډېر شمېر ګوډ ملایان شته دی، چې د رسنیو، خبرو اترو او نړیوالو دسیسو له لارې د دواړو مشرانو پلانونه شنډوی او ملت یو ځل بیا د خپلو دودي او پخواني خنثی سیاست پر ټغر کیښنول غواړي. دوی د خپلو ګټو په موخه په رسنیو کې یو شمېر خبریالان د یو څو پیسو او امتیازاتو په بدل کې په بیه اخیستي دی او د دوی په مرسته  زهر له خولې شیندي چې  ملت  له خپل ټولنیز عیني شعور څخه غافل کړي. دوی د سکرین پر مخ یوازې دا فکر کوی، چې دا عادی خبرې دی، خو دا فکر نه کوی، چې د دوی له دې تخریب څخه د ملت په ذهنیت کې په څومره لویه کچه  منفي او د مایوسي تخم پیدا کیږي او له دي تبلیغاتو دوښمنان څومره ګټه اخیستي شي.  په ساده ټکو کې ویلی شوو، چې دوی د افغانانو په جامو کې د بهرنیو ګوډاګیان دی او د دوی پلانونه پرمخ وړي.  
همداسې په سیاسي بحثونو کې د دې ډول اصلاحاتو پر وړاندې هغه مایوسه څیرې راڅرګندیږي، چې دوی د خپلو نیمګړتیاوو له امله له واکه لرې ساتل شوي دي. خو  دوی خپله پاتې وړتیا د ملت د ګمراه او بی لاري کولو په سفر کې مصرفوی. ملایان چې له ازله یې د حکومت او طریقت له کلمو سره دوښمني ده، د دې ډول وروسته پاتې عناصرو سره په غیر شعوري ډول  ملګری کیږي، بیا هغه څه چې دا وروسته پاتې عناصر یې د خپلو ګټو د لاسته راوړلو او مخالف لورې (اصلاحات راوړونکي) د ځپلو لپاره کاروي، په خپلو جلسو، خطبو او ناستو کې څرګندوي.
هغه اصلاحات چې د بابل حمورابي (۱۷۵۰ له میلاد وړاندې) د انساني منفي کړنو د کنټرول او حکومتي لور لید روښانولو په موخه کارولي وو. د خپل عهد د ړندو عناصرو د مخالفت سره مخ شو. تالیس (۶۲۴-۵۴۶ له میلاد وړاندې) پخوا د انساني خدایانو پر ضد چې کوم شعار ورکړای و، نو تالیس یې له جدی مخالفتونو سره مخ کړ. فیثا غورث (۵۶۹ له میلاد وړاندې) د ډېرو خدایانو پر ځای د نظم په نوم د خدای تصور رامنځته کړ، چې تر ډېره بریده له عیني ساینسي اصولو سره سم و، خو د یونان د ملایانو له جدي خطر سره مخ کیږي او په تکلیف کیږي. سکرات (۴۶۹ له میلاد وړاندې)د رښتینوالي او د علم خدای پر ځمکه لټوی او له ځوانانو سره د فکر او شعور په اړه خبرې اترې کوی، تورنیږي او اعدامیږي. اپلاتون (۳۸۵ له میلاد وړاندې) د حکومتي اصلاحاتو، ادارو تشکیل، پوځي او سیاسي روزني په اړه نوی نظریات رامنځته کوی خو  ټول نظریات یې خیالي ګڼل کیږي او په تکلیف کیږي، همداسې د ارستو ( ۳۳۵ له میلاد وړاندې) وراره په دی خاطر وژل کیږي، چې سکندر اعظم یې د بتونو له پرستش څخه منع کړ.
بویتیس (۴۸۰-۵۲۵ میلادي کال)هغه څوک و، چې د انساني وړتیاوو په اړه یې وویل: انسان هر هغه څه کولای شي، چې توان یې لري. نوموړی د انسان پر خوښۍ، آزادۍ، تصمیم او د خدای په اړه د نظر په درلودو ډېر کار کړای و، نوموړی په عیسویت کې تر ډېره بریده جدی او د وخت سره سم معاصر اصلاحات رامنځته کړل خو  د هغې وخت د شته مخالف ړندو غیر شعوري عناصرو د برید لاندې راځي او قضیه ورته جوړیږي او وروسته اعدامیږي.
نامتو مسلمان ساینس پوه ابن سینا (۹۸۰-۱۰۳۷ میلادي کال) د غزالي لخوا پر منفي اصلاحاتو تورنیږي او وروسته د مرتدکیدو ټاپه ور باندې وهی او بدنامیږي. خو  موږ پوهیږي، چې د نوموړی کتابونه تر اوسه په اروپا او افغانستان کې د ویاړ او د علم د تر لاسه کولو په موخه کارول کیږي.
نامتو او ویاړمن مسلمان فلسفي ابن رُشد (۱۱۲۶-۱۱۹۸ میلادي کال) وايي: چې زه د ارستو له دی دریځ سره چې کاینات له ازله موجود وه موافق یم او د دی په اړه په قرآن کې هیڅ ډول متضاد آیت نشته دی. خو نوموړی دې ته ورته ساینسي استدلالونو ته اشارې کوی، نو بیا دی د مراکش په جومات کې نیول کیږی، تړل کیږي او بیا مسلمانان راځي، پر نوموړی لاړې توکی او اخر یې دومره کمزوري کړی چې بې هوشه شی. نوموړی د ارستو پر نظریاتو چې څومره کار وکړ، د اروپا د ډېرو مفکرینو د وس کار نه و او نه د دوی دې ته فکر و. البته که نن موږ د روڼ اندی، آزاد بحث، آزاد فکر او فلسفي ژغورونکي چاته ویلی شوو، نو هغه به ابن رُشد وی، خو  اروپا وايي چې ابن رُشد د اروپا دی، همدا علت دی، چې دوی ورته نن هم بشپړ احترام لری، خو  اخوانیان نن هم ورته د دوښمني په سترګه ګوري.
ګران وطن افغانستان هم د تاریخ په لویو پړاونو کې له لویو ننګونو سره مخ شوې دی. د تاریخ په پړاونو کې د اصلاحاتو، انقلابونو او سرکشیو پر ضد بیلابیل دریځونه او نظرونه شته دي. ډېر شمېر عناصر د هر مثبت انقلاب پر ضد په ظالمانه ډول د هر پرمختللي ګام او اصلاح مخالفت کوی. کاش چې دی مخالفانه دریځ مثبتي پایلي درلودای یا یې د منفې اصلاحاتو مخنیوی کړای وي. د دوی دي ډول کړنو افغانستان له سیالیو وروسته پاتې کړی دی. په جهالت کې یې ساتلي دي. اصلا دوی نه غواړی چې زموږ د ماشومانو ذهنیتونه د خرافاتو پر ځای د ساینس کورونه شي، د وهمونو پر ځای د مثبت تشکیک مرکزونه وګرځي، د تقلید پر ځای د نوښت علت وګرځي، د مایوسي پر ځای د ولولو باعث شي.
نور بیا - - -  -
یادګېرنه: د دې لیکنې په دوام سره به په مستقیم ډول پر سرلیک لیکنه کیږي.