آنچه را که جدیداً باید در باره برشنا دانست! 

از بهار سال روان ۱۳۹۹هـ ش در سیستم های برق ما تغیراتی وانمود میشد که وسواس مرا بیشتر ساخت و مجبور شدم به دفتر مرکزی مراجعه کنم که چرا قبل از این مصارف دقیق بود، ولی حالا از هر وقت دیگر بیشتر و بیشتر شده، در حالیکه سیستم های مصارفی خانه ما هم همچنان کمافی سابق عادی است. به منظور حل مشکل به شرکت مراجعه کردم ولی در آنجا از خبرهای جدیدی با خبر شدم که قبلاً نه شنیده و نه دیده بودم.

به بخش مربوطه حل مشکل من مراجعه کردم و بعد از رهنمایی های لازم میترم را چک و بررسی کردند و مشکل بعد از چند روز سرگردانی و مصارف هنگفت جدید حل گردید ولی در جریان چند روز سرگردانی بسیاری از موارد را آشکار ساختم که قبلاً سوژه ی یک نبشته نمیتانست شود ولی حالا شد و در آینده هم میشود با اغتنام از فرصت مقالاتی را در باره آن برای هموطنان عزیزم به تحریر دراورم و در مرحله نخست آنرا نوبت وار در روزنامه ها و بعداً به شکل تکرار در رسانه های اجتماعی و ویب سایت ها به نشر برسانم. 

من برای حل مشکل در شرکت برشنا در ظاهر یک مشتری برق بودم ولی در اصل یک جستجوگر حقایق و آشکار کننده رازهای نهفته! ولی این هم موارد بدست آمده در دامنه این مقاله نمی گنجد بلکه باید به شکل متواتر در مقالات پی در پی آنرا به تحریر دراورم. 

در روز نخست ساختمان داخلی شرکت را در تغیراتی مشاهده کردم که قبلاً نبود و جدیداً بالای آن کار شده بود؛ در این باره از مدیر یک بخش خدمات برق حال را طوری جویا شدم که از سوالات بسیار نابلد و ساده شروع کردم؛ مدیر صیب بزرگوار این تغیرات جدید بسیار خطرناک نیست؟ به محض یک انفجار در نزدیک ترین ساحه شیشه ها شکسته و اکثر کارمندان دفاتر را زخمی و حتا به کام مرگ میکشاند؟ مدیر به اندوه پاسخ داد؟ حاجی صیب به کی صدای ما میرسد و چه کسی از این با خبر شده میتواند که تیار سیستم محفوظ و بی خطر را ویران کرد و ۱۱۰میلیون افغانی را بالای این پارتیشن بندی دفاتر که تمام شان شیشه است مصرف کرد. 

از مدیر بخش همچنان سوال کرده در طول حدود یک ساعت معلومات کامل مربوط به این نیرنگ جدید فساد به دست آوردم. و آن اینکه رهبري جدید برشنا به نحوه ی راه را برای فساد طوری تنظیم ساخته است که پارتیشن های داخلی دفاتر که از فلز و شیشه هنگام ساخت ساختمان جدید شرکت ساخته شده بود و حدود ۱۱۰ میلیون افغانی مصارف بالای آمده بود حالا به بهانه نو سازی تمام آنرا ویران ساخته و به جای آن سیستم سابقه از پارتیشن بندی کاملاً شیشه یی که بیننده آنرا خیال هوتل و یا رستورانت می کند با مصرف ۱۱۰ میلیون دوباره ساخت. 

شرکت برشنا یک شرکت نیمه دولتی است که عواید خود را از طریق خرید و فروش برق بدست می آورد و برای تمام حدود ۱۰۰۰۰ کارمند در سرار کشور معاشات و مصارف دیگر را از همین پول بدست آمده می پردازد. ولی سوال در اذهان مشتریان خلق میشود که وقتی فی کیلوات برق را به ۶سنت از کشورهای همسایه خریداری و بالای مردم مظلوم و بحران کشیده کشور آنرا از ۲،۵ الی ۱۲ افغانی به فروش رساند در این میان فایده بدست آمده همینطور حیف میل شود که ساختمان ساخته شده و تکمیل را به نام دوباره سازی و نو سازی با مصرف ۱۱۰ میلیون افغانی دوباره بسازد؟ در حالیکه ساخت تعرفه واحد برق در تمام ولایات کشور، میترخوانی ماهانه، توزیع و شبکه سازی در مناطق دور دست کشور، ساختن بند های برق و ساخت شبکه های انرژی قابل تجدید از مهمترین ضروریات است.

از جانب دیگر مصارف ساختار جدید داخلی که  برشنا آنرا ۱۱۰ میلیون میخواند بیش از ۱۰میلیون افغانی نیست و در این قسمت هر کسی میتواند آنرا سنجش و بررسی کند خصوصاً ادارات تفتیش و دیده بان شفافیت و ادارات جهانی که موضوعات فساد مالی را بررسی میکنند. پس ۱۰۰میلیون دیگر به کجا رفت و چه شد؟ آیا این حق تلفی و ظلم بالای مردم که بحران جنگ و کرونا را سپری می کند نیست؟ آیا از حاکمان نظام جدید این توقع را داشته باشیم که از یک طرف در جنگ و نا امنی خون مردم را بریزاند و از جانبی هم برق ۶سنت را از ۲،۵ افغانی الی ۱۲،۵ افغانی بالایش بفروشد و پول مفاد در این میان را به خاطر فساد و اختلاس این طور حیف و میل سازد؟. این تمام حقایق است که باید مردم در باره آن کاملاً بدانند و جلو همچو فاسدین مقرر شده در بست های بلند را مانع شوند.