خارجی ها نیز دخیل در فساد پولی اند و فرشته تشریف ندارند

یکی از مواردی که در سال های پسین بیشترین انتقاد نهادهای ملی و بین المللی را در پی داشته است اختلاس و حیف میلیون ها دالر کمک های کشورهای خارجی به بازسازی افغانستان می باشد.

نهادهای بین المللی از جمله سیگار بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان نیز همواره حکومت افغانستان را در مورد چگونگی مصرف کمک های امریکا به باد انتقاد گرفته و در این کار مسوولان حکومتی را مقصر میدانند.

با آن که در تناسب به زمان ریاست جمهوری آقای کرزی حجم کمک های خارجی در افغانستان کاهش چشمگیری داشته است مگر با توجه به آنزمان میزان شفافیت در چگونگی مصارف کمک ها به مراتب بهتر و بیشتر گردیده و دولت هم کوشیده است تا حدودی به اختلاس و دزدی پولهای کمکی از سوی کشورهای خارج دست آوردهایی داشته باشد.

اما مسئله ای که کمتر به آن پرداخته شده است سهم داشتن خارجی ها نیز در این اختلاس ها و دستبرد ها می باشد و همواره تنها حکومت افغانستان را مورد انتقاد قرار داده اند.

درست در شرایطی که سیگار خواستار کمک های مشروط امریکا به عنوان بزرگترین کمک کننده مالی به افغانستان شده است گزارش هایی از اعتراف برخی سربازان امریکایی مبنی بر دست داشتن در دزدی و اختلاس از کمک های امریکا به رسانه ها درز کرده است.

څارنوالی فدرال امریکا گفته است که یک سرباز سابق این کشور اعتراف کرده که همراه با چهار تن دیگر در سرقت 200 هزار دالر پول مبارزه با تروریزم در افغانستان شرکت داشته است.

ویلیام چمبرلین 46 ساله در محکمه فدرال کارولینای شمالی اعتراف کرد که در توطئه سرقت اموال دولتی دست داشته و پول سرقت شده را به دست آورده است و چهار سرباز دیگر نیز که از واحد سوم نیروی ویژه در فورت براگ کارولینای شمالی بودند و در افغانستان ماموریت اجرا کرده اند، و اعتراف کرده اند که در سال 2014 به دزدی پول دست زده اند.

در حالی این پنج نظامی امریکایی متهم به فساد در کمک های این کشور به افغانستان شده اند که از جولای 2009 تا جنوری 2010 در افغانستان مأموریت انجام داده و در آن جریان 200 هزار دالر امریکایی را از پول مبارزه با تروریزم دزدی کرده اند.

هر چند با توجه به حجم کمک های خارجی به افغانستان 200 هزار دالر را میتوان پولی در حد هیچ شمرد اما آنچه بیشتر جلب توجه میکند این مسئله میباشد که خارجی ها و حامیان مالی حکومت نیز در دستبرد کمک ها نیز سهمدار بوده اند.

مسلماً در مقایسه به میزان کمک ها به افغانستان دزدی 200 هزار دالر پول از سوی پنج سرباز امریکایی که در آخرین مورد فاش شده قابل مکث نمی باشد اما با صراحت میتوان گفت که این اولین و آخرین مورد از دستبرد، اختلاس و دزدی کمک های خارجی از سوی خارجی ها نبوده است و ممکن صدها مورد از این دست وجود داشته که تا کنون به دلیل هوشیاری مقام های مسئول آن فاش نگردیده است.

بناءً بهتر خواهد بود که خارجی ها انگشت انتقاد را تنها بسوی مردم افغانستان دراز نکنند بلکه متوجه عملکرد نیروهایی که به افغانستان میفرستند نیز باشند چون آنها نیز فرشته تشریف ندارند و ممکن یکی از عوامل دلیر شدن افغانها در اختلاس پول همین روی خوش نشان دادن همکاران خارجی شان باشد.