
سریزه
په تیرو دوو اونیو کې مو د بودجې د لږ لګښت په هکله د دولت د اجرائیه او مقننه دوو قواوو تر منځ ناندرۍ ولیدې او واوریدې او زر به قضائیه قوه هم په دې اړدوړ کې راګډه شي. دا یوازې سږ کال نه دی چې د بودجې د لږ لګښت ستونزه شتون لري، له تیرو پنځلسو کلونو راهیسې له ورته حالت سره لاس او ګریوان یو خو نه ورباندې برلاسي کیږو. د پراختیایي بودجې په پوره توګه او په خپل وخت داسې لګول چې متوازن پرمختګ رامنځته کړي اسانه کار نه دی او د وړتیا لرونکو کارپوهانو د دوام لرونکو او دوراني څیړنو، مشورو او په کلکه او ریښتینولۍ سره یې پلي کولو ته اړتیا وي.
په دې لیکنه کې موخه داده چې په افغانستان کې د بودجې د نه مصرف د پرمختیایي پروګرامونو او پروژو د نه پلی کیدو په مسئله یو څه رڼا واچوو او وړاندیزونه وکړو. هیله ده که څوک ورباندې عمل وکړي.
ستونزه چېرې ده؟
د بودجې نه لګښت د دې مانا لري چې پرمختیایي پروګرامونه او پروژې پلي نه شي، کار او شتمني خلق نه شي، د بیا رغونې او پرمختیایی پروګرامونه او پروژې بریالي نه شي او خلک ناهیلي او بیوزله پاته شي. د بودجې د نه لګښت او یا د بیخي کم لګښت ستونزه یوازې زموږ د هیواد ستونزه نه ده. دا ستونزه په زیاتو ملکونو په تیره بیا په هغو ملکونو کې چې کمزوري دولتي نهادونه لري، شتون لري. دلته موږ ځینو لاملونو ته ګوته نیسو:
څه کول په کار دی؟
د بودجې جوړولو ته باید د یوې نه پای ته رسیدونکې داسې پروسې په سترګه وګورو چې تل ورته پاملرنه کیږي، ارزول کیږي، ننګونې او فرصتونه موندل کیږي، اړونده نهادونه په ګډه له یو بل سره کار کوي تر څو په ستونزو بریا ومومي. همدارنګه، بودجه د پروګرامونو او پروژو د ښه مدیریت د یوې الې په توګه باید قبوله شي او ورڅخه همداسې ګټه واخیستل شي.
خو د دې کار لپاره په اړوندو دولتي ادارو کې یو غوره اړونده سیستم، د ګډ کار او څار میکانیزم او وړ کارپوهان، ګډ کار ته ژمنتیا او ریښتینولي باید رامنځته کړو. ملي مشران باید نور د وړتیا په بنسټ په کار ګومارنو ته ژمن شي، د اصولو او وړتیا په اساس دولتي پستونو ته غوره کدرونه معرفي کړي. دوی د قانون پلي کولو ته د خپل کار په سر کې باید ځای ورکړي. که دا کار ونه شي هیڅ بله هڅه به پایله ونه لري.
باید د بودجې د د مسلکي جوړښت، لګښت، نظارت او ارزونې یو سم میکانیزم او سیستم جوړ، امتحان او په کلکه پلی شي. په دې کې باید په وزارت مالیه، سکتوري وزارتونو او په ملي شورا کې کارپوه کسان وي چې په ګډه د بودجې تخصیص د تیرو کلونو د لګښتونو، اوسنیو وړتیاوو، او اړتیاوو په اساس پلان، پلې او نظارت کړای شي، او په وخت د ستونزو وړاندیوینه وشي او مخه یې ونیول شي. د دې کار لپاره اړتیا ده چې د یوه ملي بحث په جریا کې د اړوندو خواو لکه ملي شورا، وزارتونه، مدني ټولنې، اکادیمیکي بنسټونه او نورو ګټور ګډون تضمین شي.
بودجه مصرفول د یوې پروسې په توګه. دا باید یو تلپاتې دوراني بحث وي چې په ټاکلو وختونو لکه په هره میاشت او یا په یوه ربع کې اړوندې ادارې لکه اړونده سکتوري وزارتونه، د ملي شورا اړونده کمیسیونونه، اکادیمیکي کسان او نور د اړوندو کارپوهانو په مټ د خپل وظیفوي اړخه ارزونه وکړي، تیاری ونیسي او په دې ملي بحث کې ګډون وکړي، ننګونو او خنډونو ته په وخت د حل لارې پیدا کړي نه داچې یوازې د کال په پای کې یې ورته پام شي.
د بودجې په اساس پلان کول. دولتي نهادونه د مالیې وزارت په مرسته باید خپل بودجوي او کاري پروګرامونه داسې پلان کړي چې د لاسته راوړنو او د بودجې د لګښت لپاره په هره ربع کې ځانګړې نښې (Indicators) ولري او هغه د اړوندو سکتوري او بودجوي کارپوهانو په مرسته وڅارل شي او تحلیل شي تر څو مالومه شي چې ایا د ټاکلي ربع پروګرام سم پلی شوی او بودجه د پلان سره سمه لګول شوې او که نه. که ستونزه وي څه ده او څنګه یې لیرې کړي.
په دې کې ټول دولتي نهادونه خپل خپل مسوولیتونه لري او هغوی ټول باید به ګډه په هماهنګۍ سره له یو بل سره کار وکړي تر څو د پروګرامونو د پلي کولو او د بودجې د کم مصرف ستونزه لیرې شي. د مثال په توګه د مالیې وزارت، ملي شورا او په تیره د دواړو خونو مالي کمیسیونونه، د وزارتونو او نورو دولتي ادارو مالي مسوولین د کارپوهانو په مرسته د اروزنې یو سم میکانیزم رامنځته کړي چې په هره میاشت او هره ربع کې د بودجې د لګښت په هکله ورته کره مالومات ورکړي، ستونزې وپیژني، او د لیرې کولو لپاره یې یو بل ته لاس ورکړي. دا پروسه که سمه تکرار شي، له تیرو تیروتنو زده کړه وشي، د نورو ملکونو له تجربو ګټه واخیستل شي او په اخلاص سره یو بل ته لاس ورکړل شي ستونزې لیرې کیدای شي.