Rohi.af
ليكوال: حکيم ( روان ) / نېټه: 06.03.2011 / خپرونكئ: زيږ اڅړ /      
افغان اتله ميرمن به د غلامی کړی ماتې کړی

  د مارچ د اتمې نيټې په اړه   

حکيم  ( روان  )

 نازو ، زرغونه او ملالئ ، ژان دارک، مور تیریزا، روزالکزامبورګ،سوزان  . ب . آنتونی، الیس پاول ،لوسی برن ، الجزایری جمیله،تیریشکووا  او په  زرګونو نوری ښځې او دهغو له ویاړه ډکې او نه هېریدونکې کارنامې د انسانی تاریخ ستره او پرتمینه برخه جوړه کړی ده .

ښځې د انسانی ټولنې پوره کونکی نیمائی ده . انسان او انسانیت د ښځې د خلاق او جوړوونکی رول زېږنده دی په داسې حال کې چې اوس په مدنی ټولنو کې د ښځو لوړ رول ته په درنه سترګه کتل کیږی ، خو ددې سرهانسانی ضد بندیزونواو محدودیتونو سره لاس او ګریوان دی .

 

په افغانی ټولنه کې د ښځو د مرئیتوب پر غیر عادلانه طلسم باندې لمړنئ مرګونئ ګوزار آمانی نهضت وکړ، خو ډیر ژر سقاوی تورتم د ښځو د خلاصون لارې او ګودرونه ونیول ، د افغان ټولنې او په ځانګړی توګه د ښځو د ازادئ او رڼا مخه یې ډب کړه او یو ځل بیا یې نوی د خلاصون  راټوکیدلی هیلې د ښځو سره یو ځای د تورتم او ستم د تورو تمبو شاته ځنځیر او زولانه کړې .

خو د ښځو د آزادئ پیل شوی هنګامه او غوغا یې غلی نه کړای شوه . ښځو ورو ورو او په نامحسوسه توګه د ټولنیز ژوند په مختلفو برخو کې د ظهور او حضور جریان او پروسه ژوندئ وساتله .د مشروطیت د غښتلی غورځنګ دواړو برخو، د ښځو د مرئیتوب پر ضدد ښځو د آزادئ او د هغو انسانی حقوقو ته  د درناوی توغونه  اوچت وساتل .

 

خو د ټولنې دبرلاسی او واکمن استبدادی فرهنګ  په سیمه کی د انسان ازادی او حقوق او په ځانګړی توګه د ښځو هویت ، آزادی او حقوق سلب دی .دا فرهنګ ښځې ته یواځې د بې عدالتیو د زغملو ، د بې پوښتنې او بې ځوابه تسلیمېدو او ړندې پیروئ په حق قایل دئ . په دې فرهنګ کې ښځه له سړی نه ټیټه ده ، او باید دسړی پالنې غیر عادلانه دود اوزنګ وهلی  سنت په پټو سترګو ومنی . دا فرهنګ هیڅ کله د سړیو په حق کې  هم  نه دئ ، بلکې  ټولنیزه  بې عدالتی او بې انډولی ، د ټولنې ظالمانه او غیر عادلانه وېش او د انسان بې وزلی او بې حرمتی  ددې فرهنګ د خټې څخه  سرچینه آخلی .

که څه هم د مدنی حقوقو له مخې ښځه او سړئ په حقوقی لحاظ یو د بل سره برابر دی ، خو دا دلمر په شان څرګند او روښانه حقیقت دئ چې د ښځې مقام او منزلت اصولأ له سړی نه لوړ دئ . (( هغه لاس چې زانګو زنګوی ، نړئ  زنګوی )) .  د واکمن استبدادی فرهنګ په محیط کې  ښځې له درناوی او وړ منزلت نه بې برخې دی ،خو ښځې دی چې نړئ ته یې پیغمبران ، فیلوسوفان ، عالمان ، شاعران او اتلان وړاندې کړی دی .

د انسان  په پیدا کیدو کې دښځې او سړی رول برابر دئ خو نهه میاشتې ښځه خپل بچئ له خپله  تنه تغذیه کوی او له پیدا کیدو وروسته بیا په میاشتو میاشتو شیدې ورکوی او د ماشوم روزنه او پالنه کوی، له دې امله د ښځې رول  د ټولنې په دوام او تشکیل  کې  بنسټیز اهمیت  پیدا کوی .

ښځې نه یواځې د عاطفې ،مهرابانئ ، ترحم ، انسانیت او لوړ معنویت څرګندوونکی  دی ، بلکې د انسان د کرامت د روزونکو او جوړوونکو رول هم لوبوی . که څه هم  په ټولنیز ژوند کې د ښځې رول د سړی په  پرتله  د ټولو لوړتیاو او ترجیحاتو سره سره کمرنګه  او کمزورئ ښودل کیږی  ، خو همدا ښځه ده چې د سړی مور  ده !!!

او همدا ښځه ده چې د انسان د شرافت او عظمت پیل او مبداء جوړوی .

 

افغانې شریفې او پاک لمنې ښځې د نړئ پر مخ تر ټولو بې وزله او محرومې ښځې دی .جهادی او طالبی ناتارنه پرېږدی چې زمونږ  پتمنې ښځې د نړئ د آزادو هیوادو د ښځو په څېر د ټولنیز ژوند ډګرونو ته په سرلوړئ سره راووځی او د کرکجنو بنیادګرو تروریستی او جنګ غوښتونکو سیاستونو ته چې هره ورځ  د دوی بچیان بلهاری  کوی ، د پای ټکئ کیږدی ، او د سولې او صفا ، انسان او انسانیت ته د درناوی ، عدل او انصاف دوستئ  او ورورولئ چال چلند بنا شی .

 

د یادولو وړ ده  چې د ښځو آمانی نهضت او د ښځو په حق کې نور غورځنګونه له دې امله په زړه پورې او مطلوبو پایلو ته ونه رسیدل ، چې ابتکار یې د ښځو په لاس کې  نه وو او له بده مرغه تر اوسه د سړی انحصاری رول  ادامه لری . سړی د ښځو ورځې نمانځی ، د ښځو غوښتنې را پورته کوی او د هغو د حقوقو څخه د دفاع  ډبرې  پر سینه ماتوی ، خو ددې زړه او جرئت نه لری چې  خپله مور او خور ، میرمن او لور د ښځود حقوقو  څخه د دفاع ستر او له ویاړه ډک کار ته وهڅوی  او يا لږ تر لږه په دې ځان پوه کړی چې د ښځو له پاره دحقوقو او آزادۍ غوښتل د ښځو کار دی .له دې امله چې سړی په ټولنه کې د ښځو په پنځوونکی او نوښتګر رول باور نه لری  او د ښځې ونډه په ټو لنيزو فعاليتونو کې د هيڅ سره برابره بولی ، فکر نه کوی چې  سړی په خپله  د منځنيو پيړيو د یوه سړی سالاره  قبيلوی فرهنګ اسير دی ، تر څو ځان د وروسته پالی والی له اسارت څخه خلاص نه کړی ، د نورو د خلاصون د پاره به د ډيرو لږو څه کولو وس ولری . سړی سالاری  نه يواځې ښځې له خپلو حقه حقوقو څخه بې برخې  کړی دی ، بلکې هغوی يې د خپلو حقوقو له غوښتلو هم محرومې کړی دی .

 

په امریکا کې سوزان .ب . آنتونی د ښځو د انتخاب د حق د ترلاسه کولو د پاره زندانونه او جریمې وزغملې او د ښځو د حقوقو څخه د دفاع ټولنې یې جوړې کړې ، همدا هڅې او الې ګولې د نورو اتلو ښځو لکه آلیس پاول او لوسی برن په واسطه تعقیب او وپالل  شوې  او د امریکا د ښځو د ملی ګوند بنسټ یې کښېښود ، تر څو چې د امریکا سړی سالاره  (پاتریال کال )غیر عادلانه ټولنیز جوړښت یې په 1920 زیږد کال کې د ښځو حقوقو او آزادئ ته د درناوی  لپاره په ګونډو کړ .

د ښځو د آزادئ غوښتنې غورځنګ د تاریخی پلوه نوی او ځوان غورځنګ بلل  کیږی ، خو د مضمون او متن له لحاظه پراخ پرګنیز او بې سارئ ارزښتناک ټولنیز خو ځښت دئ .

 

افغان اتلې ښځې باید د منځنیو پېړیو د استبداد د ملاماتوونکو فشارونو او بندیزونو په مقابل کې د سړیو د آزادی بښونکو هڅو تر څنګ خپل مستقل دفاعی ، سرښندونکی ښځینه غورځنګونه را مینځ ته کړی . افغان ښځې نور باید د ستم مننې زاړه فرهنګ ته د پای ټکئ کېږدی . آزادی او برابری  ، د ټولنیز ژوند په ټولو برخو کې د ښځو پراخه ونډه د ښځو مسلم او انکار نه منونکئ حق دئ .

د بده مرغه انسان  د علمی او تخنیکی سترو او حیرانوونکو بریالیتوبونو او لاسبریو په پېړئ کې لا تر اوسه د ښځو د حقوقو د تأمین او په ټولنه کې د هغې د نقش او رول په راژوندی کولو ، نه دئ بریالئ شوئ . د بشر د حقوقو څځه د ښځو محرومیت نه یواځې د ټولنې د پوره نیمائی یعنې ښځو درد او کړاؤ دئ ، بلکې د سړی درد او کړاؤ هم دئ . وايي چې :  « ښځه د سړی کالی دی  »، په دې مانا چې ښځه د سړی عزت ، پرده ، آبرو ، شرافت ، ننګ او ناموس دئ . ښځه د سړی د ژوند ملګری ده ، د ښځې درد ، محرومیت او بې حقوقی سیخه او سیده د سړی له درد او محرومیت سره تړاو لری .

افغانې ښځې نه یواځې د سړی په بند اواسارت کې دی ، بلکې په خپل  ټولنیز چاپېریال کې رنګارنګ اسارتونه زغمی . د لیک او لوست څخه د ښځو ډله ایز بې برخېتوب او د ټولنې په فرهنګ  کې د هغه ځای تشه په ټولنیز ژوند کې د ښځو رول  د هیڅ سره برابر کړئ دئ . زمونږ ښځې حتی خپل محکومیت او اسارت نه شی درک کولای .نه پوهیږی چې اسیره او بې برخې ده او داسې تلقین شویده چې  ګوندې اسارت او محرومیت د ښځې د طبعیت او سرشت سره تړاو لری . ښځې  د نارینه سره یو ځای د اسلام مقدس دین ته مخه کړیده اوپه ډېر اخلاص د خپل دین پیروی کوی ، خو نه پوهیږی چې ټاکلی کړئ د اسلام د مقدس دین د نامه څخه د ښځو بې برختوب ، محرومیت او بې حقوقی توجیه کوی . قرآن کریم د جنس ، نژاد او نسب توپیر ته قایل نه دئ ، ځکه وایی چې د خدای په نزد هغه څوک بهتر دئ چې تقوا ولری . د نر او ښځې ، تور او سپین ، قوم او نسب تر منځ د خدای له نظره توپیر نه شته .  افغانې ښځې مسلمانې دی ، خوله  اسلامه حد اقل خبرتیا او پوهه نلری .، په پټو سترګو عبادت کوی ، خو نه پوهیږی چې څه کوی ؟ زمونږ په ټولنه کې د ښځو حالت ډېر دردوونکئ او د جدی اندیښنې وړ  دئ .

په نړئ کې د اسلام د مقدس دین د خپریدو څخه نږدې 1400 کاله تیریږی ، خو د قرآن کریم د څرګندو لارښونو پر خلاف د مسلمانو ښځو مرئیتوب او محرومیت تر اوسه د اسلام څخه د مخه پېړیو په څېر په ډېر کم توپیر سره ځای پر ځای پاتې دئ .

زمونږ بدمرغی بیا تر ټولو زیاته ده ، داسې چې د دین ټیکه داران زمونږ د مکتب د نجونو پر مخونو تېزاب شیندی ، د نجونو مکتبونو ته اورونه اچوی  او په اسارت کې د ښځو د ساتلو د پاره هر بګنوونکی جنایت او وحشت ته لاس اچوی .

جهادی او طالبی  ناتار ، افغانې ښځې نه یواځې په دین کې د ښځو د رښتینې مقام او حیثیت څخه محرومې کړی ، بلکې په افغانی دود او رسومو کې یې د ښځې پر ونډه بندیزونه لګولی دی .

په داسې حال کې چې افغانې ښځې د پېړیو را هیسې د منځنیو پېړیو په تورتم لاهو دی ، زمونږ د ټولنې دا تر ټولو آسیب پذیره او کمزوری برخه د جهادی او طالبی بربریت او وحشت  د خونړیو بریدونو اوسلګونو ښځو ځانته اورونه واچول ، او په ځان وژنو یې لاس پورې کړئ دئ . همدارنګه  افغانو ښځو په ډله ایزه توګه  د جهادی – طالبی  وحشت ، اسارت او محروميت ، تيريو او بې عدالتيو څخه ، د هيرويينو او مخدره موادو  یوه بل وحشت ته چې د همدې وحشت زېږنده ده ، پناه وړی ده .

د  افغانې ښځې نننئ حالت ، محرومیت او بې حقوقی  د بنیادګرو داصلی ماهیت او واقعی څېرې  بهترین څرګندوی دئ . بنسټ پالی د دينی احکامو له مخې نه بلکې دمنځنيو پيړيو د وروسته پاتې انسانی ضد دودونو له مخې د ښځو سره دښمنی ګالی  .

افغانان باید پوه شی چې جهادی او طالبی  ناتار نه يواځې د ښځو، بلکې  زمونږ د ټولوخلکو او وطن سره دښمنی کوی  او د پردو په لمسون زمونږ هېواد او خلک د تیارو او بدمرغیو ګودال ته  ورټېل وهی .

 ښځه مور ده ، هیڅوک بې موره زیږیدلی نه دی ، سپيڅلی قرآن وايي :

«جنت د مور او پلار په پښو کې دئ » ، د مور مقام او منزلت ته باید درناوئ وشی ، جهالت ناپوهئ بې سوادئ او بې خبرتیا  مور بدرنګه کړی ده .  مور د آزادئ ، په ټولنه کې د فعال ژوند او ټولو انسانی حقوقو وړتیا لری ، هغه ته باید په ټیټ نظر ونه کتل شی ، ښځه انسان دئ او باید په ټولنه کې د مستقل هویت ، حقوقو او آزادیو څخه برخمنه وی .

 

مونږ خپله ځنډنه منونکی دنده بولو چې  د نورو ملی او وطنپالو ځواکونو سره یو ځای د افغان ښځې د غمیزې ، اسارت او محرومیت پر ضد تر اسمانونو  د اعتراض لړزوونکی او ځواکمن غږ پورته کړو .!!!

مونږ د ړندو بنسټ پالو په څېر د ښځو مصؤنيت د هغوی په محروميت ، اسارت او بيسوادی کې نه وينو ، ددې پرخلاف مونږ د ښځو مصؤنيت ، آبرو او عزت په ټولنه کې د ښځو د وړ مقام ، درناوی او حقوقو د اعادې په ګرو کې وينو

مونږ له خپلو مبارزواو پوهو خویندو غواړو چې د خپلو حقوقو د رښتینې اعادې لپاره ،  د افغانستان د پاک لمنو ښځو په منځ کې د سیاسی ویښتیا او حقوقی خبرتیا د شعور خپراوی ته مټې ورکړی .

مونږ ټينګ باور لرو چې ټول افغان روڼ آندی  د افغان ښځو د پراخې ټولنیزې بې عدالتئ پر ضد د خپلو خویندو سره یو ځای د هغوئ په ستونزمنه خو له ویاړه ډکه مبارزه کې قوی ،ډاډمن او هوډمن متحدين  دئ !!!!

د ښځې او مور مقام ته دې سرونه ټیټ وی !

د افغان خویندو او میندو د آزادئ اوحقوقو د اعادې توغ دې اوچت وی !

 


ستاسې تبصرې
زموږ خبــــره
لړليک
كــــــــــــــــــــور پاڼه
زموږ هــــــــــــــــدف
له موږ سره مو اړيكې
خبرونه او تازه پيښې
سياسي او ټولكيزې ليكنې
زموږ خــــــــــــــــــــبره
د اونۍ څـــــــــــــــــــېره
اســـــــــــــلامي تمدن
ادب او کــــــــــــــلتور
شــــــــــــــــــــعرونه
علـــــــمي او معلوماتي
ذوقي او تفــــــــــريحي
درييــــــــــــمه لار
ورځې وجــــــــــــــــيزه
په نورو ژبوليـــــکنې
ســـــــــتاسې ليكنه
انځـــــــــــــــــــــــــورونه
د ټولو ليكــــــنو ارشيف
 
 
©www.rohi.af All rights reserved 2006-2014 Designed by Dr. Weyal كور پاڼه |  زموږ هدف |  انځورونه |  د ليكنو ارشيف |  اړيكي |